lørdag den 20. november 2010

Månedens bog: Stormfulde højder

November måneds bogklub var Stormfulde højder af Emily Brönte. Bogen var et af Rikkes forslag til denne omgang bøger og der var vidst delte meninger i bogklubben, om det var et hit at skulle læse den.

Stormfulde højder foregår i Yorkshire hvor familien Earnshaw bor på en afsides liggende ejendom. Efter en forretningsrejse kommer faderen hjem med en lille dreng der slet ikke minder om de mennesker der bor på egnen. Den lille dreng, Heathcliff, bliver med det samme gode venner med datteren, Catherine, i familien, mens sønnen, Hindley, bliver misundelig på Heathcliff.

Uden at afsløre for meget handler Stormfulde højder om Earnshaw-familiens liv gennem en årrække, hvor også Linton-familien kommer til at spille en stor rolle, og forholdet mellem Heathcliff og Catherine er omdrejningspunktet.

Emily Brönte blev selv født i Yorkshire og voksede op på en præstegård der, sammen med sin bror og 2 søstre. Angiveligt har de vidtstrakte heder inspireret både Emily og hendes søstre til deres historier, og landskabet spiller da også en væsentlig rolle i Stormfulde højder.

Flere medlemmer af bogklubben havde til at starte med givet sig i kast med at læse bogen på originalsproget, engelsk, men måtte give fortabt undervejs og tage den danske udgave i stedet. Det engelske sprog, i hvert fald med den lokale dialekt, var svært at læse og så svært at holde styr på at siderne skulle læses igen og igen.

Generelt syntes vi at sproget i bogen var ret "brutalt" sammenlignet med for eksempel Jane Austen, der godt nok skrev 30-40 tidligere end Emily Brönte, men som er den eneste fælles reference vi havde i kvindelige engelske forfattere fra 1800-tallet.

Bogen var et spændende bekendtskab, selv om den til tider var meget forvirrende at læse. Flere af hovedpersonerne hedder for eksempel Catherine og da personerne tit nævnes som Hr. Linton eller Earnshaw var det i starten meget forvirrende at læse, specielt fordi der springes mellem nutid(1801-1802) og datid og Linton i datiden ikke nødvendigvis er den samme som i nutiden.

Efter hvert bogklubsmøde giver vi bogen stjerner. I det næste stykke vil I læsere kunne læse stjernerne fra hvert enkelt bogklubsmedlem der fik læst bogen færdig + en lille tekst om grundlaget for valget af stjerne.

Anette:



Jeg havde glædet mig til at genlæse Stormfulde højder, men mine forventninger til bogen blev ikke indfriet. Jeg blev ikke fanget af bogens handling, og jeg synes bogens hovedpersoner mest af alt var rigtig irriterende, også har jeg svært ved at være begejstret for en bog.

Kathrine:
Bogen var ikke helt hvad jeg havde forventet, tværtimod. Jeg er ret vild med, at bogen er meget direkte i sproget selvom den er skrevet i 1800 tallet. Endvidere synes jeg den var meget rørende og jeg var en lille smule skuffet da den sluttede.

Rikke:
Selvom jeg ikke er sikker på at jeg helt har forstået handlingen i Stormfulde højder endnu er jeg glad for at have læst den. Jeg syntes bogen var rigtig godt skrevet/oversat og jeg kunne virkelig leve mig ind i historien fordi beskrivelserne af landskaber og rum var så beskrivende og fængende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar