torsdag den 18. november 2010

Arrangementet 1001 bøger, du skal læse, før du dør!


Den sidste onsdag i oktober mødtes Kathrine og Anette sammen med en flok ældre belæste danskere til arrangementet 1001 bøger, du skal læse, før du dør!

Oplægget blev holdt af Bo Tao Michaëlis, der har udvalgt bøger til den danske udgave af bogen 1001 bøger, du skal læse, før du dør. Han har taget i alt 70 værker ud af den originale engelske udgave og erstattet dem med 40 danske bøger samt 30 meget tidligere værker fx fra Romerriget. Bo Tao Michaëlis fortalte, om sit arbejde med bogen, hvorfor han havde valgt nogle bøger til eller fra, og hvilke kriterier, han valgte bøgerne ud fra.

Anette fortæller:
Jeg synes, at det var et spændende oplæg, og særligt var det meget interessant at høre baggrunden for nogle af de danske bøger, som Bo Tao Michaëlis havde udvalgt til bogen. Det er særligt de danske bøger, som jeg var interesseret i at høre mere om og få inspiration til at læse mere dansk litteratur. På forhånd havde jeg været spændt på at se, hvilken målgruppe, der dukkede op til arrangementet, og Kathrine og jeg var et fåtal af  personer under 50 år til arrangementet. Det var tydeligt, at vi havde læst noget helt andet end den ældre del af tilskuerne. Endelig så var jeg meget imponeret af Bo Tao Michaëlis store viden om bøger.

Kathrine fortæller:
Jeg fandt arrangementet meget spændende og fik rigtig meget inspiration til evt. kommende bøger jeg kan læse. Især de danske bøger, hvilket også var grunden til jeg deltog alle de gamle bøger om Romerriget tror jeg ikke lige jeg kommer til at læse.  Derudover fik jeg sjovt nok også lyst til at købe selve bogen "1001 bøger..." det var sikkert ikke meningen. Jeg har dog endnu ikke købt bogen så jeg kan ikke helt sige om den lever op til mine forventninger.

Jeg var endvidere ret vild med Bo Tao Michaëlis fortællerevne og kæmpe viden om bøger. Det var altså utroligt alle de bøger han lige kunne nævne små referater af. Jeg kunne dog godt mærke, at jeg ikke var nær så stærk i klassisk litteratur som mange andre, for jeg kunne ikke helt grine med på diverse jokes. Alligevel var jeg underholdt igennem næsten hele arrangementet og jeg kan altså anbefale andre at deltage i arrangementer som Bo Tao Michaëlis afholder, for de kan efter min overbevisning næsten kun være meget lærerige og levende fortalt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar