søndag den 28. november 2010

Boganmeldelse: Lisa Jewell: The truth about Melody Browne

Lisa Jewell er en af mine yndlingsforfattere. For en del år siden faldt jeg over hendes debutroman "Ralphs fest" i den lokale brugs i min barndomsby. Det er en af de bøger i min bogsamling, som jeg har læst flest gange. Så da jeg så Lisa nyeste roman "The truth about Melody Browne" i en lufthavn i foråret var jeg ikke i tvivl om at den skulle med hjem.

Romanen handler om Melody Browne, der ikke kan huske, hvad der skete før hun var 9 år. Hendes hukommelse blev simpelthen slettet som følge af en brand i hendes hjem, da hun var 9 år.

Som voksen er Melody tilskuer til et hypnoseshow, hvor hun bliver hypnotiseret. Efter hypnosen bliver der lukket op for nogle glemte og meget godt gemte kasser i Melodys hukommelse, og pludselig kan huske flere og flere små bidder af hendes tidlige barndom. Melody går på jagt efter hendes barndom og hendes identitet.

Jeg blev lynhurtig fanget ind i bogens univers, og jeg havde svært ved at slippe bogen igen, da jeg først kom i gang. Jeg skulle lige læse lidt mere om, hvad Melody nu fandt ud af, og hvordan hun tacklede de nye oplysninger. Bogen har både kapitler om Melodys tidligere og glemte år, før hun egentligt når til dem, og om Melodys eftersøgning af hendes fortid. Jeg synes, det fungerer godt med de forskellige tider og fortælllinger i bogen.

Bogen er både sjov, meget rørende og tankevækkende. Jeg har især tænkt på familiebegrebet. Hvad er det der definerer en familie? og skal der være blod indblandet for at man er en familie?

Det er bestemt en bog, jeg gerne vil læse igen, da der er rigtig mange små fine beskrivelser af Melody og alle hendes opdagelser, som bestemt kan tåle en gentagelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar