lørdag den 20. november 2010

Boganmeldelse: Herman Kock: Middagen

Romanen Middagen af Herman Koch hørte jeg som lydbog. Jeg vidste ingenting om bogen for på forhånd. Det gav mig mange tanker i starten af bogen, især hvor handlingen egentligt foregår og i hvilket årti. Årtiet får jeg dog hurtigt slået fast, da der bliver brugt masser af mobiltelefoner og YouTube i bogen. Hvilket land bogen foregår skulle jeg længere ind i bogen, før jeg fandt ud af. Jeg er overrasket over, hvor vigtigt det egentligt var for mig at finde ud af, hvor bogen foregår.

Jeg kan godt lide, at jeg starter helt på bar bund med en bog. Jeg har ingen forudindtagede meninger om handlingen, personerne eller noget andet i bogen.

Middagen følger både en middag med hovedpersonerne Paul, hans kone Claire, Pauls bror Serge og Serges kone Babette samt Pauls fortælling om sin søn Michel. Fortællingen er delt op i middagens forskellige faser med forret, hovedret, dessert osv., hvor vi så dels er til middagen og finder ud, hvad det egentligt er Michel har gjort og hvordan familien tackler det

Bogen er fyldt med moralske dilemmaer, om hvorvidt og hvordan man kan skjule en forbrydelse. Hvor meget skal frem i offentlighedens lys, og hvor langt vil forældre gå for at beskytte deres børn.

Jeg blev gang på gang forbløffet og overrasket over, hvad der skete i bogen og hvordan familien løste problemerne. Særligt hvilke meget utraditionelle og ulovlige metoder de vælger. Det er bestemt en bog, jeg gerne vil læse eller høre igen, da der var så mange små facetter, der kan tåle at blive hørt eller læst en gang til.