tirsdag den 16. november 2010

Bogforum 2010

I sidste uge prægede litteraturfestivalen København Læser og BogForum bybilledet i København. Festivalen har også sat sit præg på Bogklubben Mener, hvor vi i løbet af sidste uge og denne uge har fortalt om vores oplevelser på festivalen. Idag kommer det sidste indlæg om festivalen - nemlig om den store "finale" Bogforum, hvor Mona og Anette deltog. Herunder følger en beskrivelse af deres oplevelse.




Anette og jeg var afsted til Bogforum sammen om lørdagen, mens jeg var afsted sammen med min kæreste igen søndag. Anette og jeg fulgtes rundt til både interviews af forfatterne og rundt ved de forskellige stande. Om lørdagen nåede vi rundt til DRs krimiklub med Sara Blædel, et interview af Iben Albinus, som har skrevet "Da Sex and the City ændrede verden" og til slut et interview med Jakob Vølver, som har skrevet "Jydens guide til overlevelse i København". De sidste to blev iøvrigt begge interviewet af Maise Njor - hvilket især gav en god effekt, da hun som næsten-københavner (næsten, fordi hun egentlig er fra Espergærde, som hun ihærdigt havde forsøgt at forklare, da hun boede i Jylland, når hun blev kaldt københavner-snude) interviewede jyden Jakob Vølver.

Iben Albinus interviewes af Maise Njor om hendes bog "Da Sex and the City ændrede verdenen"

Herunder følger hver vores oplevelse af bogforum:

Mona:
Det var anden gang jeg var afsted på Bogforum. Min første gang var for tre år siden, da jeg blev inviteret med af min bibliotekar-veninde. Dengang havde jeg ikke forberedt mig på hvilket interviews jeg ønskede at se, så derfor gik jeg egentlig bare rundt efter min veninde. Denne gang havde jeg til gengæld forberedt mig - og måske lidt for godt, for i løbet af lørdagen måtte jeg sande, at jeg ikke kunne nå rundt til alle. Ikke så meget pga. tidspres, men nærmere fordi man ikke kunne rumme så mange interviews og indtryk, som man ville ønsket - blandet op med at der var vildt mange mennesker.

Søndag var bedre. Jeg fik ganske vist ikke nået så mange interviews - det blev til et rigtig spændende interview med Tine Bryld om hendes bog "I den bedste mening" og et af Bjarne Riis om hans bog "Riis". Det sidste lidt pga. kendthedsfaktoren - og fordi Dennis Ritter interviewede, så det var guf for en Tour de France-fan som mig. ;) Men der var plads om søndagen. Om lørdagen var der kun plads om formiddagen og efter klokken 16, mens der om søndagen var god plads. Det fik mig til at beslutte at hvis jeg skal afsted igen til næste år (som jeg gerne vil!), så bliver det om fredagen og/eller søndagen - medmindre der er noget meget godt på programmet om lørdagen.

Det gjorde det selvfølgelig heller ikke bedre, at logistisken ikke altid fungerede. Det gik både udover ens købelyst og mulighed for at høre foredrag. F.eks. havde Gyldendal oprettet en scene, hvor publikum ofte stod mellem de udstillede bøger, mens Bog&Idé var så ivrig for at sælge, at de havde taget utrolig mange bøger og reoler med på deres forholdsvis lille plads (som føltes mindre mellem alle de mennesker). Begge dele noget, der ikke øgede ens købelyst - eller muligheden for det. Derudover så var vi nødt til at opgive et interview på en anden stands scene, fordi lydforholdene ganske simpel var for dårlige. Til gengæld fungerede Bogforums egne scener godt - eller ihvertfald, så gjorde de til de interviews jeg var til og hvor jeg var heldig at få en siddeplads. DRs krimiklub var nok dem med de bedste forhold - et lukket rum fri for al larm udenfor.

Når man så bliver skubbet rundt af store menneskemængder, så kan det slå en: "Det her har jeg betalt for". Og det endda i dyre domme. 100 kroner for en dag, og 200 kroner for hele weekenden koster det at besøge Bogforum. Og helt reelt så betaler man for at komme ind og købe bøger. Og som min svigermor (som også var afsted) påpegede - ikke bare betaler man for de bøger man køber, de foredrag man går til, er jo helt reelt for også at sælge bøger. Men så må man forsøge at fokusere på de positive ting istedet - og dem var der da også. Som før beskrevet var det nogle fine interviews vi var til - både lørdag og søndag. Og der var også gode tilbud på bøger (hvilket jeg var glædeligt overrasket over, da det ikke var tilfældet for tre år siden), ligesom der var sjove events såsom konkurrencer, quizzer o.l. rundt om på standene. F.eks. gav Litteratursidens stand mulighed for at finde sin litteraturprofil - jeg var tre forskellige, hvilket kvinden i standen aldrig havde oplevet før. ;)

Jeg fik da også købt lidt bøger. Jeg forsøgte dog at være fornuftig først at købe om søndagen - og istedet "afsøge" markedet om lørdagen, og derefter finde ud af hvilke bøger jeg skulle købe og hvilke, der skulle på ønskesedlen. Jeg kan afsløre, at andelen der blev købt og andelen, der kom på ønskesedlen var omtrent lige store. ;)

Min anmeldelse af Bogforum hælder nok lidt til den negative side, men det på trods, så vil jeg helt sikkert overveje at komme afsted til næste år. Som sagt nok om fredagen og/eller søndagen, så jeg ikke kan slåsse med folk om albuerum og lyden ved interviews'ene. ;)

Et kig nedover Bogforum og de mange mange mennesker

Anette:
Besøget på Bogforum var mit første, og det levede op til både mine forventninger og bange antagelser. For at starte med de bange antagelser, så var der lige så mange mennesker, som jeg havde frygtet. Heldigvis tyndede det godt ud i menneskemængderne sidst på eftermiddagen, så det var til at holde ud at være der igen.

Også til forventningerne: Jeg havde forventet at kunne se på en masse forskellige bøger og også nogen, jeg ikke lige ser hos boghandleren, og det fik jeg bestemt indfriet. Der var masser af spændende bøger hos både forlag og boghandlere, og jeg fik masser af ideer til nye ting, jeg kan læse.

Jeg havde også forventet spændende oplæg og debatter, og der fik jeg bestemt også forventningerne indfriet. Jeg havde udvalgt et par ting hjemmefra, som jeg gerne ville se, men jeg var åben for forslag. Jeg synes alle tre ting vi så var meget interessante, og det var et tilpas antal, så jeg kunne rumme det hele.

Hos Litteratursiden fandt jeg min læseprofil, som er altædende, og det overrasker mig ikke, for jeg læser mangt og meget. Det var sjovt at finde læseprofilen, og faktisk havde jeg troet at Mona og jeg havde lignet hinanden mere i profil, da vi læser mange af de samme bøger.

Jeg købte kun en enkelt bog på messen, og det er Sophie Dahls Frydefulde fristelser. Jeg glæder mig til at både læse i den og lave spændende retter fra bogen.

Alt i alt var bogforum en god oplevelse, og jeg er rigtig glad for at jeg overvandt min angst for de mange mennesker og kom afsted. Jeg vil bestemt gerne afsted til næste år, men der kunne jeg godt finde på at tage afsted om fredagen i stedet for lørdag.


Et kig ned i Lamberths farverige bod med billeder og plakter med tryk af Hans Scherfigs billeder


Var du afsted til Bogforum? Hvad var din oplevelse?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar