onsdag den 1. juni 2011

Bogudfordringen 2011 - Juni

Endnu et månedskift. Endnu en nyt tema til bogudfordringen. Den her gang skal vi læse bøger fra andre kontinenter end Nordamerika og Europa. 

Bogklubbens medlemmer læser primært bøger fra Europa og Nordamerika, så derfor glæder vi også til at udforske nye kontinenter og ikke mindst nye forfattere.

Kriteriet for udfordringen er forfatteren. Derfor skal forfatteren være født et andet sted end Nordamerika og Europa, men de må gerne bo der. Altså vil en forfatter som Khaled Hosseini være okay at læse mens forfattere som er født i Europa og bosiddende i Asien ikke vil være okay at læse eks. en forfatter som Karen Blixen. 

Vi håber at det give mening og at I er klar til at udfordre evt. nye kontinenter.

Vi har fundet lidt forskellige forfattere som inspiration - vi har inddelt dem efter hvilke kontinenter de er født/opvokset i.

Afrika

Ama Ata Aido (Ghana)



Antarktis
Okay okay, der bor så ikke så mange mennesker der, men det var jo forkert hvis verdensdelen ikke blev nævnt.

Asien

Khaled Hosseini (Afghanistan)
Amos Oz (Israel)
Arundhati Roy (Indien)
Anita Desai (Indien)
Vikas Swarup (Indien)
Orhan Pamuk (Tyrkiet)
Ryu Murakami (Japan)


Oceanien 

Trudi Canavan (Australien)
Keri Hulme (New Zealand)
Tim Winton (Australien)


Sydamerika 

Gabriel Márguez (Columbia)



Vi glæder os til at høre, hvad du har tænkt dig til læse her til juni måneds udfordring! 

Den 30.juni udkommer et opsamlingsindlæg, hvor vi vil fortælle, hvad vi har læst i juni måned, og her får I også mulighed for at fortælle, hvad I har læst.


Der er nu 61 deltagere i bogudfordringen, men der er stadig plads til flere. Så har du ikke tilmeldt dig, kan du stadig nå det. Skriv enten en kommentar til dette indlæg eller send en e-mail tilbogklubbenmener@hotmail.com. Du kan læse mere om bogudfordringen lige her.

6 kommentarer:

  1. Jeg er næsten lige startet på Kafka on a Shore af Murakami, så det bliver nok den jeg vælger som udfordringsbogen denne gang :-)

    SvarSlet
  2. Jeg tror jeg vil give mig i kast med Trudi Canavan og måske også Haruki Murakami...

    SvarSlet
  3. Jeg har længe haft lyst til at læse en bog af en Afrikansk forfatter. Overvejer lidt Sultens Vej af Ben Okri. Det bliver spændende at komme igang :)

    SvarSlet
  4. Har allerede læst af Isabell Allende og meget af Salman Rushdie, men har for nylig fået anbefalet Trudy Canavan fra Australien, så måske skulle jeg gribe chancen nu. Dog er det nu også ret spændende med afrikanske forfattere :)

    SvarSlet
  5. Jeg har tænkt mig at kaste mig over Arawind Adiga's Den hvide tiger. Derudover overvejer jeg Murakami eller den kinesiske forfatter Su Tong's The boat to redemption, der vandt Man Asian Literary Prize i 2009.

    SvarSlet
  6. Jeg læser ufatteligt lidt litteratur fra Sydamerika men er faldet over en af mig totalt ukendt uruguayaner Juan Carlos Onetti, der angiveligt skulle være "skaber af den moderne roman i Latinamerika".
    Jeg forsøger mig med hans "Ligsamler" fra 1964.

    SvarSlet