torsdag den 23. juni 2011

Jeg læser

Noget af det at læse er også at dele vores læseoplevelser med hinanden. Det er det vi især gerne vil med vores serie Jeg læser her på bloggen. Her fortæller en af os hvad vi læser og hvorfor vi læser denne bog - i håb om at I, vores læsere, vil følge trop, så inspirationen kan flyde imellem os. Idag fortæller Kathrine hvad hun læser.

I sommerperioden læser jeg, i modsætning, til mange andre ikke rigtig så mange bøger. Jeg forbinder det med at læse som noget med at hygge derhjemme en mørk og kold aften og ikke på en sommeraften. Men okay, så burde jeg få læst lidt mere pt.. Jeg er dog altid i gang med en bog, det tager bare lidt længere at komme igennem den. 

Lige nu er det 100 års ensomhed af Gabriel Garcia Márques jeg slæber med rundt. Det er en bog som passer perfekt ind i bogudfordringen 2011, men jeg læser den som mit sydamerikanske bidrag til 2011 Global reading Challenge. En udfordring jeg har forsømt lidt på det seneste, så der skal lige indhentes lidt.


Derudover har jeg en Murakami bog liggende, nemlig A Wild Sheep Chase. Den har jeg efterhånden været igang med i en evighed. Det er som om den, i modsætning til de restererende Murakami bøger, slet ikke fanger mig. Den skal dog læses da den er en del af The Murakami Challenge og den skal jeg jo ligesom gennemfører. Jeg bliver også ved med at tænke "Eij den må da blive bedre" det er bare som om det aldrig sker - hvilket jeg ikke helt synes kan passe.

Udover de to bøger jeg har gang i har jeg bogen til bogudfordringen 2011 liggende, den skal læses i næste uge hvor jeg har ferie. Det samme gør sig gældende med næste bogklubsbog, Verden ifølge Garp. Så jeg har nok at se til.

Det var lidt om hvad jeg læser og planlægger at læse. Som I kan se har jeg gang i ret mange udfordringer, hvilket jeg bare synes er skønt. Jeg elsker at de får mig til at læse noget andet end det jeg plejer og at jeg dermed har fundet nogle nye gode forfattere. 

Hvad læser I?

2 kommentarer:

  1. Jeg er i gang med de sidste sider af Nick Flynn's 'Endnu en lortenat i en røvsyg by'. Jeg har gerne villet læse den siden den udkom. Den er virkelig fin og barsk, beskriver en dysfunktionel familie og forholdet (eller mangel på samme) mellem en far og søn.

    Bagefter har jeg planer om at gå i gang med Lone Aburas' 'Føtexsøen'.

    SvarSlet
  2. Til superhelten: Det lyder fedt med Føtexsøen. Jeg er vild med den titel:-)

    Selv læser jeg i øjeblikket Tomas Tranströmers Samlede digte, der lige er udkommet på dansk gennem Rosinante. Tomas, der er svensk, er både musikalsk, med en hang til myter og natur, han er uddannet psykolog, har udgivet digte siden 54 eller sådan noget, og så blev han for ikke så lang tid siden blind. Han er 80 og stadig i live, stadig skrivende formegentlig stadig i harmoni.

    Læser jeg til eksamen, tynges med Aristoteles' Politics. Det er ikke det mest letlæselige. Men hvis man bladrer lidt i hans samlede værker, så støder man ind i fx "Parts of animals" hvilket mere eller mindre er en gennemgang af dyrs anatomi, særegenheder og natur. De ældgamle naturskrifter er en lidt teknisk og meget grundig, men endnu mere smuk poesi.

    Forhåbentligt kan jeg snart komme i gang med Ide Hejlskovs "Pårørende efterlyses - 10 spor af en roman" et fra februar eksperimenterende romanværk, der både er blevet kaldt en litterær perle og årets dårligst roman:-)

    NB. Altsammen anmeldes på min blog.

    SvarSlet