mandag den 6. juni 2011

Månedens bog: Stille dage i Mixing Part af Erlend Loe


Til juni bogklubsmødet læste vi Stille dage i Mixing Part af Erlend Loe. Som skrevet i Nu læser bogklubben indlægget var det alles første bekendstab med Erlend Loe og alle glædede sig til at skulle læse bogen. 


Romanen handler om ægteparret Bror og Nina som sammen med deres børn tager på ferie til Tyskland, nærmere betegnet i Garmisch-Partenkircen. Byen som efter en tur igennem google translate er blevet til Mixing part.

Romanen er en lang dialog mellem Bror og Nina eller Bror og børn samt lidt af Brors tankestrøm. Bror arbejder nemlig på at skrive teater, hvilket han bruger længe på at tænke på og ikke mindst planlægge hvad der er godt teater. Bror og Nina befinder sig i en ægteskabligkrise, hvor Nina elsker alt der er tysk og er allergisk overfor Bror, mens Bror hader alt hvad der er tysk og har hede drømme om kogebogsforfatteren Nigella.

Da vi mødtes til bogklubsbmødet blev det hurtigt klart, at vi var delt i to lejre; dem som kunne lide den og dem som ikke kunne lide den. Selvom vi er en bogklub og bruger forholdsvis meget tid på at diskutere bøger er det faktisk sjældent at vi er så uenige. Så det er jo rart når det sker. 

Det der gør oplevelsen er bogen så forskellige er primært humoren. To af bogklubsmedlemerne fandt Erlend Loes skrivemåde utrolig morsom og så selvom det egentlig er et ret tragisk emne han tager op. De to andre fandt slet ikke skrivemåden humoristisk men mere langtrukken. 

En ting bogklubbens deltagere dog kunne blive enige om var, at bogen var lettere forvirrende. Især I starten var det meget problematisk at gennemskue hvem der var hvem og flere havde byttet om på Bror og Nina i starten af bogen. Jo mere man læste, og jo mere man kom til at kende hovedpersonerne, blev det dog ret hurtigt mere overskueligt at gennemskue hvem der var hvem og hvem der mente hvad. 

Efter hvert bogklubsmøde giver vi bogen stjerner. I det næste stykke vil I læsere kunne læse stjernerne fra hvert enkelt bogklubsmedlem der fik læst bogen færdig + en lille tekst om grundlaget for valget af stjerner.

Anette


Jeg synes starten af bogen var meget sjov, og dialogen var skæg at følge. Men jo mere jeg læste, jo mere træt af blev jeg af Nina og Bror og deres dialoger. Bogen var egentligt sjov hele vejen igennem, men det blev bare kørt for langt ud til mig.

Rikke
Jeg var rigtig godt underholdt af bogen og syntes de var sjovt og godt skrevet, hele vejen igennem. Selv om den er nogen ret seriøse emner bogen berør, syntes jeg Erlend Loe fik beskrevet dem på en himoristisk måde, uden at de blev gjort små eller latterlige.

Mona



Jeg blev nok lidt skuffet over bogen. Havde forventet at grine rigtig mange gange, men det gjorde jeg vist kun én gang. Dialogen i bogen er desuden temmelig forvirrende og så er der ting, der ikke rigtig hænger sammen for mig. Bogen var ikke decideret dårlig - bare lidt skuffende.


Kathrine
Jeg er vild med Erlend Loe og jeg skal bestemt have læst meget mere af ham. Jeg grinte mig igennem hele bogen og eftersom jeg har hørt hans andre bøger er endnu sjovere, jamen så glæder jeg mig rigtig meget til at udforske hans forfatterskab endnu mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar