torsdag den 16. juni 2011

Josefine Klougart: Stigninger og fald

Stigninger og fald af Josefine Klougart er en fantastisk bog. Jeg elskede den lige fra første kapitel, og jeg ville ønske den kunne blive ved og ved. For at nyde bogen mest muligt, læste jeg kun få kapitler ad gangen, dels så varede bogen længere, også havde jeg god tid til at fordøje de enkelte små kapitler.

I stigninger og fald fortæller Josefine om sin barndom gennem små konkrete hændelser, som når de plukker bær om sommeren, om den halte hest, om forældrenes sygdom, veninder der skal overnatte og meget mere.

De enkelte hændelser har et kapitel hver, og kapitlerne er sjældent mere end tre sider lange. Det giver bogen en ro og enkelhed. Jeg følte, at man kom direkte ind i Josefines hukommelse og minder fra barndommen, og det kan jeg godt lide.

Der var så mange af episoderne, som jeg så tydeligt kan leve mig ind i. Som fx da Josefine beskriver, hvordan hendes arm klistede fast til voksdugen og lyden det sagde, da hun langsomt løftede armen op fra voksdugen. Straks var jeg otte år igen og på besøg hos min farmor og farfar.

Sproget i bogen er også en kæmpe oplevelse. De små hændelser er beskrevet på smukkeste vis, og bogen er stor stor fornøjelse at læse. Og jeg glæder mig allerede til at læse bogen endnu en gang på et tidspunkt, for det er den bestemt værd.

3 kommentarer:

  1. Hurra, en Klougart-læser:-) Jeg er enig med dig i, at Stigninger og fald er en fantastisk bog. Måske har vi forskellige begrundelser for, hvorfor vi kan lide bogen, men der er helt sikkert noget over Klougarts debut, der ikke gør den til nogen almindlig læseoplevelse.

    Klougarts anden bog "Hallerne" bygger ligeledes på sprogligg virtuositet, men der vil formegentlig ikke være nogle nostalgiske forestillinger at holde fast i. Kunne godt tænke mig at læse en anmeldelse af den her på bloggen:-)
    Thomas

    SvarSlet
  2. Jeg har forresten også anmeldt Stigninger og Fald på min blog: http://omkunstenomkunstenogkunsten.blogspot.com/2011/01/kvadratisk-papirbog-en-sproglig.html

    SvarSlet
  3. Hej Thomas

    Jeg er helt enig i at det er en utrolig flot debut, som Josefine Klougart har skrevet. Og sproget er noget så utroligt flot.

    Det er min plan at få læst Hallerne på et tidspunkt, også skal der nok komme en anmeldese.

    SvarSlet