onsdag den 22. juni 2011

Min bogverden

I serien "Min bogverden" kommer vi rundt til forskellige bogelskere, som vil fortælle om deres forhold til bøger. I dag vil Moster Trines hjørne give os et indblik i sin bogverden.

I mit barndomshjem blev der altid blevet læst højt for mig og mine søskende. Ud af en søskendeflok på tre, er jeg den eneste bogorm, mine søskende læser også, men ikke så meget som jeg. Mine bedsteforældre havde mange bøger, de var, som jeg er det, meget historisk interesseret. Faktisk har jeg tre af deres bogreoler i mit hjem, en del af deres bøger har jeg også.
Inspireret af 1. maj, har jeg lånt en bog om Thorvald Stauning på biblioteket, den er skrevet af Henning Grelle i 2008. Politiske biografier fylder en del i mine bogreoler. Denne bog om Stauning må jeg eje selv, den bliver en del af min samling på et tidspunkt.
Unge Lau’ er mit nyeste bogindkøb, den handler om den danske filminstruktør og skuespiller Lau Lauritzen junior.
Hanne Bech Hansens ’Lasten’ ligger på bordet, jeg er gået i stå med den, men satser på snart at give den en chance til. Inger Wolfs krimiserie læste jeg i påskeferien. Den første bog i serien – ’Sort sensommer’, læste jeg på min ebogslæser, de tre andre i rigtig bogform.


Kan ikke nøjes med at nævne én yndlingsbog, ’Undtagelsen’ af Christian Jungersen, ’De røde enge’ af Ole Juul, ’Kongens fald’ af Johannes V. Jensen, ’Babettes gæstebud’ af Karen Blixen hører til mine yndlingsbøger. Jeg må også nævne ’Louise-trilogien’ af Hanne-Vibeke Holst, jeg slugte den, da jeg var teenager, og kan da godt finde på at læse den igen.

Biografier, klassikere, krimier og (man er vel pige) lidt chick lit hører til mine favoritgenrer.
De svenske og norske krimier har jeg stadig til gode, har koncentreret mig om de danske forfattere indtil videre. Sara Blædel og Elsebeth Egholm var de to første ’krimidronninger’, jeg læste bøger af. Dog mangler jeg at læse de sidste bøger i Elsebeth Egholms serie om Dicte Svendsen. Gik i stå i bind 3 eller 4, og er ikke kommet videre. Har hele serien, så har mulighed for at blive færdig. Sara Blædels sidste bog ’Dødsenglen’ var jeg ikke så begejstret for, som jeg var for de første bøger i serien.  

Jeg kommer ind i en helt anden verden, når jeg læser, om det er Morten Kochs fortællinger om de gode og onde på landet, Karen Blixens liv i Afrika eller Hanne-Vibeke Holst beretninger om Louise, Therese eller Charlotte. Der bliver lukket op for mange nye verdner, som jeg, på den ene eller anden måde, lærer noget af eller blot forsvinder ind i.

I min stue står en dejlig lænestol, der elsker jeg at sidde og læse. Når jeg er i mine forældres hus, sidder jeg ude i haven med en god bog.

’De 5’, bøgerne om børnene i Bulderby, ’De 8 unger’, H.C. Andersens eventyr, Flemming-bøgerne (som jeg fik af min far) og Ronja Røverdatter var mine yndlingsbøger, da jeg var barn.

Bøger betyder meget i min hverdag. Jeg arbejder på et skolebibliotek, så jeg skal holde mig ajour omkring børnelitteratur. Når jeg er hjemme, slapper jeg gerne af med en god bog, det kan være faglitteratur eller skønlitteratur.  Jeg besøger mit lokale bibliotek et par gange om ugen, benytter bibliotekets hjemmeside næsten hver dag, og følger med i deres nyindkøb.


På min liste over bøger, jeg gerne vil læse, står bl.a. ‘Forbrydelse og straf’ af Dostojevskij. Den har jeg hørt så meget om, at jeg må læse den. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar