fredag den 10. juni 2011

J.K. Rowling: Harry Potter og De Vises Sten


Til sidste måneds bogudfordring "Læs en fantasybog" hev jeg fat i Harry Potter. Fantasy og mig har aldrig været gode venner, men jeg glædede mig til at begynde at læse Harry Potter. Jeg er nemlig en af de langsomme, der ikke har forstået hvor god Harry Potter er, men er heldigvis blevet overbevist indenfor det sidste halve år, hvor jeg har set filmene. Og nu brugte jeg så bogudfordringen som undskyldning for at komme igang med bøgerne.

Og jeg kan lige så godt sige det først som sidst: Jeg glæder mig til at læse videre!
Man mærker selvfølgelig at bogen er skrevet til en aldersklasse jeg ikke længere tilhører og i starten synes jeg ikke ligefrem bogen fastholdt min interesse i særlig lang tid. Og heldigvis - for i slutningen af bogen går det stærkt og man bliver helt ked af når bogen er færdig og næste bog i rækken ikke ligger klar.

Bogen bruger meget tid på at forklare og beskrive - og det har både sine fordele og ulemper, men der er ingen tvivl om at det er nødvendigt - det er trods alt en lidt anden verden end den vi er vant til i vores muggler-verden. Og så er det selvfølgelig rart at få fortalt og forklaret lidt mere end der er mulighed for i bøgerne.

Jeg så at flere havde læst denne bog i maj måneds bogudfordring - hvad synes I? Jer, der har læst den tidligere må selvfølgelig også gerne byde ind! :)

3 kommentarer:

  1. Jeg kan kun anbefale at den bliver læst på engelsk, med så mange andre bøger bliver visse ting udvisket i oversættelsen.
    Ikke mindst de kreative navne på nogle af bogens karakterer.

    Jeg er stor fan af serien og det jeg elsker ved bog et er hele beskrivelsen af Harrys møde med den magiske verden.

    SvarSlet
  2. Da Harry Potter feberen rasede hadede jeg Harry P, jeg var så træt af at han var alle steder. Selv på min uddannelse skulle vi læse uddrag af bogen (jeg gjorde ikke). Jeg fattede ikke hvordan nogle bøger om en lille magisk dreng kunne vække så stor begejstring.

    Til sidst besluttede jeg mig dog for at læse den første, for at vide hvad det var jeg hadede. Og jeg var solgt!!! Jeg brugte en hel sommer på bare at læse bøgerne om Harry P og havde nærmest abstinenser af at vente på den sidste. Og nu forstår jeg sagtens hvorfor den lille fyr med arret i panden er blevet så populær.

    Først læsning af serien var på dansk, nu er jeg gået i gang på engelsk, hvilket jeg absolut også vil anbefale. Det giver den lige et ekstra skud kvali :)

    SvarSlet
  3. Superhelten: Jeg har faktisk haft det præcis på samme måde. Sådan gør jeg hver gang noget bliver mega populært - jeg nægter at se filmen/læse bogen/hvad det nu er. Egentlig fjollet - for når man så overgiver sig, så viser det sig at være fedt nok. Jeg er også helt fortabt i Harry Potter nu efter jeg overgav mig til ham.

    Til jer begge: Jeg tager bøgerne på dansk i første omgang, og så senere på engelsk - så har jeg også det at glæde mig til. ;)

    SvarSlet