torsdag den 9. juni 2011

Jeg læser

Noget af det at læse er også at dele vores læseoplevelser med hinanden. Det er det vi især gerne vil med vores serie Jeg læser her på bloggen. Her fortæller en af os hvad vi læser og hvorfor vi læser denne bog - i håb om at I, vores læsere, vil følge trop, så inspirationen kan flyde imellem os. Idag fortæller Mona hvad hun læser.

Da jeg kom i tanke om at det var min tur til at lave dette indlæg gik jeg lidt i panik, for jeg har haft en periode, hvor læselysten har manglet. Igen. Og det er jo svært at fortælle hvad man læser, når man ikke læser noget. Men men men....nogle gange så bliver man reddet på målstregen, så jeg faktisk kan fylde dette indlæg med to bøger. Plus det løse.


Den ene bog er jeg endnu ikke gået i gang med, men den ligger klar og den bliver åbnet for første gang i aften. Det er min bogudfodringsbog for denne måned, hvor valget er faldet på Haruki Murakamis Sønden for grænsen og vesten for solen. Valget er faldet på den efter at have hørt Kathrines lovprisninger af forfatteren - og nu kunne bogudfordringen være en "undskyldning" for at komme igang med bogen. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang.


Den anden bog jeg læser - for den er jeg startet med for nogle timer siden - bliver egentlig læst i arbejdsmæssige sammenhænge. Det drejer sig om en biografi om Peter Griffenfeldt - Frederik 3.s rådgiver - nemlig "Kun navnet er tilbage" af Sebastian Olden-Jørgensen. Jeg må dog indrømme at jeg måske nok kommer til "pluk-læse" i den i udvalgte afsnit, da meningen med læsningen mest er at få en fornemmelsen af tiden, rådgiverrollen og kongen. Når det så er sagt, så er det en bog, som jeg godt kunne finde på at læse fra ende til anden. Den er skrevet i et lettilgængelig sprog og den beskriver en tid, som jeg ihvertfald synes er spændende i dansk historie *hostnørdhost*


Derudover overvejer jeg at tage "Michael Laudrups tænder" ned af hylden for en genlæsnings skyld. Jeg blev lige inspireret på Twitter idag og har egentlig haft lyst til at læse den siden vi havde fat i bogen til fredagsleg. Men den bliver nok lagt nederst i bogbunken - men så kan jeg jo se frem til den. ;)


Det var lidt en sludder for en sladder om hvad jeg læser og har planer om at læse i nærmeste fremtiden - hvad læser DU? :)

4 kommentarer:

  1. jeg er igang med virkelig mange bøger - jeg kan slet ikke forstå hvordan jeg kan holde styr på dem alle, men det går fint.

    Til fyret af Virginia Woolf
    Pride and Predjudice af Jane Austen
    Ticket to Ride af Dennis Potter
    Never let me Go af Kazuo Ishiguro
    Down and out in Paris and London af George Orwell
    og Money af Martin Amis.

    jeg har altid godt kunnet lide at have en masse at skifte imellem.

    SvarSlet
  2. Pudsigt - det er den samme Murakamibog, jeg netop har læst som månedens udfordring :-)

    Jeg er i gang med min anden bogudfordring i denne måned - klassikere - og i denne måned er det 'Dræb ikke en sangfugl'.

    SvarSlet
  3. Jeg er i gang med Aravind Adiga's Den hvide tiger, som denne måneds bogudfordringsbog. Har gerne ville læse den siden den udkom, og synes indtil videre den tegner rigtig godt.

    Til Murakami kan jeg kun sige, jeg ville ønske det var mig der havde hans forfatterskab til gode, synes virkelig han er fantastisk.

    @Piskeriset, glæd dig til 'Dræb ikke en sangfugl', den er virkelig også en af de fineste bøger jeg har læst!

    SvarSlet
  4. Puha, Murakami - har lige læst Norwegian Wood i en bogklub, jeg er med i, og har desværre måttet erfare, at han bare SLET ikke er min stil.. Måske var det bare lige den bog af ham, som ikke passede til mig.. Har Kafka on the Shore stående, så når jeg engang får mod på ham igen, skal den da helt sikkert læses.

    Jeg har lige læst 'The Good Man Jesus and the Scoundrel Christ' af Philip Pullman. Den var ret interessant - og meget letlæst.

    Lige nu er jeg i gang med 'Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt'. Er helt opslugt. Humoren er rigtig lun, så den er super hyggelig. Og samtidig er den meget oplysende ift. verdenshistorien de sidste 100 år. Kan varmt anbefales :)

    SvarSlet