onsdag den 29. juni 2011

J. K. Rowling: Harry Potter og de vises sten

Ligesom Mona læste jeg til maj måneds udfordring Harry Potter og de vises sten. Det er efterhånden 12 år siden jeg læste den for første gang, og selv om den også en sommer blev genlæst på engelsk er den stadig lige så god! Historien om Harry der mister sine forældre og vokser op hos den onde familie Dursley fanger stadig, selv om jeg ikke er 11 år længere.

Jeg har besluttet mig for at genlæse hele Harry Potter serien i løbet af sommeren, for jeg havde helt glemt hvor hyggeligt universet er (i hvert fald i de første par bøger) og de sidste har jeg kun læst på engelsk da de udkom, så kan ikke afvise at der er røget lidt forståelse i svinget..

Når man læser kan man godt fornemme at bogen er skrevet til et lidt andet publikum end en voksen, men ikke mere end at jeg gladeligt læser videre i serien. Så vidt jeg husker bliver serien også mere og mere voksenagtigt, både i sprog og i handling.

Harry Potters mor J. K. Rowling åbner I øvrigt siden www.pottermore.com til oktober. Her kan man læse hvordan karakterne videre har udviklet sig.



3 kommentarer:

  1. Der er jo mange timers spændende læsning når du skal igennem hele serien. Jeg er lige blevet færdig med at læse alle bøgerne i serien højt for min datter på 9 år. Desværre her jeg ikke styr på hvor mange måneder det egentlig har taget.

    SvarSlet
  2. Nyd det. Ja jeg opdagede først serien da det gik op for mig, hvorfor min teenagedatter var helt klatøjet om morgenen: hun havde læst bind tre hele natten. Selvfølgelig læser man dem ikke på samme måde som voksen, men jeg er virkelig imponeret af forfatterens evne til at skabe et sammenhængende og troværdigt univers.

    SvarSlet
  3. Dorthe: Jeg var præcis som din teenagedatter da jeg var på den alder! Der er godt nok mange nætter jeg har ligget med lommelygte under dynen for at min mor ikke skulle komme og tage bogen fra mig..

    og ja, jeg glæder mig til at genlæse den!

    SvarSlet