torsdag den 17. marts 2011

Månedens bog: Richard Preston: Farezone 4

I marts måned læste bogklubben Farezone 4 af Richard Preston. Bogen er en skønlitterær fortælling over de virkelige beretninger om de to farlige vira Marberg og Ebola. Bogen fortæller, hvordan de to vira først blev identificeret i Afrika, de første sygdomstilfælde i Afrika, hvordan smitten kom til Europa og USA, og hvilken forskning der er indenfor de særdeles smitsomme og farlige vira.

I bogklubben var vi alle på forhånd ret spændte på at læse bogen, da den er meget anderledes end meget af den litteratur, som vi læser normalt. Men der var en gennemgående enighed om at bogen overraskede positivt, da vores forventninger ikke var så høje. Det er ikke en bog, der giver så meget at diskutere, da den er meget faktuel og videnskabelig i sin fremtræden. Vi talte dels om sproget i bogen, og om bogen overhovedet fungerer.

Sproget var ikke særlig godt, og tit var der lagt op til meget mere dramatik, end der reelt var grund til. Bogen er skrevet ud fra en række virkelige hændelser, og vi var ret enige om, at vi fik ikke særlig meget mere ud af at læse bogen fremfor mere faktuelle artikler og rapporter om hændelserne. Forfatteren har også forsøgt at beskrive masse følelser i bogen, hvis de personer, der opdager og arbejde med Marberg og Ebola, og desværre kommer det til at virke søgt.

Det må man give bogen kredit for, og som vi sjældent har oplevet før i litteraturen er de meget levende beskrivelser af, hvad Marberg og Ebola gør ved den menneskelige organisme. Det er virkelig nogle ulækre beskrivelser, der er af sygdomsforløbet, og det kan ikke anbefales at læse samtidig med, man spiser.

Efter hvert bogklubsmøde giver vi bogen stjerner. I det næste stykke vil I læsere kunne læse stjernerne fra hvert enkelt bogklubsmedlem der fik læst bogen færdig + en lille tekst om grundlaget for valget af stjerner.


Rikke: 


Jeg vaklede meget mellem 3 og 4 stjerner, for jeg syntes bogen var rigtig spændende, indholdsmæssigt, men skrivemæssigt var den ikke noget at komme efter. Det er ikke en bog jeg kommer til at læse igen, men jeg kunne godt forestille mig at læse noget mere spændingslitteratur, uden at det decideret er krimi, for det plejer at være det jeg ender med.


Kathrine:



Bogen var ikke så slem som forventet, men langtfra en god bog. Jeg synes historien var okay, men selve skrivemåden var virkelig kedelig og intetsigende. Det er ikke en bog jeg vil anbefale andre at læse.


Anette:


Jeg synes, bogen var rigtig spændende ud fra et naturvidenskabeligt synspunkt. Det var interessant at læse om de mange forskellige forholdsregler, undersøgelsesmetoder og teknikker, som forskerne brugte på at finde ud af, hvilken virus, der var tale om, og hvordan smitten bredte sig. Til gengæld blev jeg aldrig rigtig begejstret for, at bogen var så ulækker og beskrivende i sygdomsudviklingen, det var for meget af det gode. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar