tirsdag den 15. marts 2011

Chimananda Ngozi Adichie: Det du har om halsen

Som skrevet i opsamlingsindlægget om februars udfordring skriver vi alle en anmeldelse af den bog vi har læst i månedens bogudfordring.

Da jeg begyndte at undersøge hvilke novellesamlinger der egentlig fandtes stødte jeg hurtigt på Det du har om halsen af Chimamanda Ngozi Adichie og jeg var ikke i tvivl om at den skulle jeg læse. Jeg glædede mig derfor ret meget til, at jeg kunne komme igang med den og forventningerne til bogen blev bestemt indfriet.

Novellesamlingen handler om at finde sin identitet og tager udgangspunkt i kultursammenstødet mellem Nigeria og USA, som er Nigerianernes forjættede land både på godt og ondt. De 12 noveller giver et meget rørende indblik i hvorledes det er at være på vej til USA, at opholde sig i USA og hvordan det er komme på besøg i hjemlandet.

Chimamanda Ngozi Adichie formår på bedste vis at skildre det enkelte menneske, men også det der foregår i mellem mennesker. Jeg var virkelig fanget af den smukke og medrivende skrivestil fra første novelle og hver af de 12 noveller bidrog med noget nyt og spændende.

Jeg kan virkelig anbefale at udfordre Chimannanda Ngozi Adichies forfatterskab. Det er stærke fortællinger skrevet meget udramatisk men alligevel utrolig rammende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar