onsdag den 16. marts 2011

Lars Kepler: Paganinikontrakten

Jeg har læst Paganinikontrakten af Lars Kepler. Det er en bog jeg har fået som anmeldereksemplar af Gyldendal, så anmeldelsen ligger også på deres hjemmeside. Hvis man tilmelder sig Gyldendals Facebookgruppe kommer der en gang imellem en besked ud om at de har et antal bøger til anmeldelse, og så er det bare om at være hurtig, hvis det er en bog man gerne vil anmelde for dem.

Jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet af Paganinikontrakten, men det blev helt sikkert opfyldt! Inden jeg modtog den havde jeg googlet mig frem til at svenskere syntes den var bedre end den første Lars Kepler roman. Og den har jeg ikke læst.

I starten er der flere sammenhængende historier, der foregår sideløbende, og det var en smule forvirrende, men de voksede på mig, og når det hele blev rullet ud kunne det jo ikke have været anderledes! Fordi der var så mange små historier var kapitlerne også dejlig korte, så jeg har haft bogen med mig overalt og det er dejligt at man kan nå igennem et helt kapitel hvis man lige har 5 minutter. Samtidig er kapitlerne så sammenhængende at man også kan læse 200 sider i streg, specielt mod enden, som er virkelig spændende!

Da Paganinikontrakten handler om den svenske våbenindustri og en stor handel til Afrika er miljøet ikke lige det man som almindelig dansker ved en masse om, derfor virker en del af historien ikke helt overbevisende, jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig snigskytter midt i Stockholm, og de store politiaktioner, men hey, det er en historie, og hvis ikke det var lidt noget andet end vores dagligdag det handler om, ville det jo ikke være spændende at læse om.

Jeg har som sagt ikke læst Hypnotisøren, men når jeg har tid igen, mellem alle pligtbøgerne, vil jeg helt klart læse den! Eller fange den på svensk så jeg kan læse den som en del af bogudfordringen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar