fredag den 21. januar 2011

Månedens bog: Rødby-Puttgarden

Januars bogklubsbog var Helle Helles Rødby-Puttgarden, som var Monas forslag og enstemmig valgt af de øvrige medlemmer af bogklubben.

Bogen følger Jane, som er flyttet hjem til sin søster Tine i deres fælles hjemby Rødby. Tine går hjemme på barsel med sin lille datter, men arbejder normalt i "parfumen" på færgen mellem Rødby og Puttgarden. Her skaffer hun også Jane et job. Meget enkelt, så følger vi de to søstres liv i provinsen. Et liv, som umiddelbart ikke virker dramatisk med arbejde indimellem, madlavning og at være sammen med folk fra omegnen - og oftest folk de har kendt "altid". Jane tager os desuden med tilbage til pigerne barndom og ungdom, og ikke mindst deres afdøde mors barndom, ungdom og det liv de havde med hende. Alt sammen i et perspektiv fra en fortæller, der prøver at finde sin plads i livet.

Helle Helle er kendt for at skrive præcist og mest af alt beskrivende med en evne til at ramme, så præcist at det giver plads til eftertanke. Hendes skrivemåde var også noget af det vi var omkring i vores diskussion af bogen. Det er vist en skrivemåde man enten elsker eller ikke så godt elsker - og det gav sig vist også til udtryk i bogklubben. Ihvertfald var det vist ikke alle, der havde i sinde at læse andre af hendes bøger - mens andre var mere ivrige. Om ikke andet, så kunne vi blive enige om at bogen var nem at læse og at det ikke havde taget os lang tid.

Vi diskuterede også søstrenes liv. Havde de et kedeligt liv og ville de mon vælge om, hvis de fik muligheden - eller var de godt tilfredse og var det mon os med andre typer af liv, der kom til at dømme. Ihvertfald satte det gang i en snak om vores egne hverdage, og hvordan vi var sikre på at vi ikke havde lyst til at bytte - selvom det måske kunne se kedelig eller uinteressant ud for andre.

Diskussionen kom også omkring et af kernepunkterne for Helle Helles forfatterskab, og især denne bog, nemlig hvordan samfundet omkring én er med til at forme os - hvilket måske især giver sig til udtryk i en lille by som Rødby, hvor folk gerne bor hele deres liv.

Efter hvert bogklubsmøde giver vi bogen stjerner. I det næste stykke vil I læsere kunne læse stjernerne fra hvert enkelt bogklubsmedlem der fik læst bogen færdig + en lille tekst om grundlaget for valget af stjerner.

Anette
Rødby-Puttgarden er min første Helle Helle bog. Jeg havde glædet mig til at læse den, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Jeg blev hurtig fanget af Helle Helle's skrivestil og hendes beskrivelser af de to søstres liv og jeg læste bogen lynhurtigt, da jeg måtte vide hvad der skete med søstrene.


Kathrine
Jeg har fornyligt læst Ned til hundene af Helle Helle og havde glædet mig til denne bog. Jeg blev bestemt ikke skuffet, faktisk var den bedre end ned til hundene. Jeg er helt klart fan af Helle Helles skrivemåde og evne til at beskrive noget så kedeligt på en så interessant måde.

Mona
Jeg er blevet ret glad for Helle Helle, og Rødby-Puttgarden skuffede mig ikke omend jeg nok var mere begejstret for Ned til Hundene. Men alt i alt så vil jeg gerne anbefale at læse bogen - for dårlig er den ihvertfald ikke. ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar