søndag den 2. januar 2011

Mit bogår 2010

Det er blevet tid til at give en status over mit bogår i 2010.



I bogklubben er vi blevet enige om et par kategorier, som vi skal bruge til at beskrive vores respektive bogår, så her følger mit bogår.

- Årets oplevelse
Det er ikke nemt at vælge bogen, der skal være årets bogoplevelse, da jeg har læst mange gode bøger i år. Der har været mange bøger, der har underholdt og glædet mig, der har fået mig til at tænke eller på en anden måde har påvirket mig. 
Men jeg kan jo ikke skrive om alle 62 bøger, som jeg har læst, så derfor har jeg udvalgt tre kandidater til kategorien som årets oplevelse:
Lone Frank: Mit smukke genom
Min bedstemors historie
Mikael Niemi: Populærmusik fra Vittula

Da jeg heldigvis har en kategori, der hedder årets bogklubsbog, sender jeg Min bedstemors historie derover.
Lone Franks bog var virkelig en stor oplevelse at læse, det var utroligt spændende at læse om de forskellige undersøgelse som Lone gik igennem for at kortlægge sit genom og alle hendes tanker om resultaterne og projektet. Mit smukke genom er en bog, som jeg nok ikke ville have læst, hvis jeg ikke var blevet anmelder af den for Gyldendal. Jeg er rigtig glad for at have læst bogen, og bogen satte virkelig mange tanker i gang hos.
På en fin andenplads kommer Populærmusik fra Vittula. Der var meget delte meninger om den i bogklubben. Jeg synes den var vildt sjov, og jeg kunne nikke genkendende til mange ting fra min egen barndom. Og det er en af de bøger fra bogåret 2010, som jeg gerne vil læse igen. 

- Årets bogklubsbog
Helt generelt vil jeg sige, at jeg synes, vi har læst mange gode og spændende bøger i bogklubben i 2010, og at vi er kommet vidt omkring. Der har været meget delte meninger om bøgerne, og det har affødt spændende diskussioner, så det har bestemt været et godt bogklubsår.
Min bedste bogklubsbog var Min bedstemors historie. Det var spændende at læse om de forskellige kvinders fortællinger om deres bedstemødre, og jeg blev meget berørt af mange af fortællingerne. Samtidig gav bogen et spændende indblik i kvinders liv gennem de sidste 100 år, hvilke udfordringer kvinderne havde, hvordan deres familieliv var, og bogen viste også hvordan samfundet har udviklet. Samtidig jeg fik også tænkt en del på mine egne bedstemødre, deres liv og personligheder.

 - Årets Skuffelse
Jeg havde glædet mig til at genlæse Stormfulde højder af Emile Brönte. Jeg læste den for 6-7 år siden, og jeg huskede bogen som god. Da jeg nu skulle læse den igen, blev jeg aldrig rigtig fanget af bogen, og jeg synes hovedpersonerne var utrolig irriterende, så den bog får prisen som årets skuffelse.

- Årets Udfordring
Årets store udfordring var de to store russiske romaner Krig og Fred samt Anna Karenina af Leo Tolstoy. Der var både den sproglige udfordring at læse bøgerne på engelsk, udfordringen med at holde styr på alle de russiske navne og kælenavne samt i Krig og Fred at komme igennem krigsfortællingerne, som jeg synes var en smule langtrukne. 
Men da jeg var kommet godt i gang med bøgerne, blev jeg rigtig fanget af dem, og alle de spændende personportrætter og skildringer af skæbner, som bøgerne indeholder. Jeg er rigtig glad for at have læst de to bøger, for de er begge to gode, spændende og meget indholdsrige bøger.

- Årets overraskelse
Årets overraskelse er en bog, som jeg netop har læst her henover julen. Overraskelsen var William Fiennes' Snegæssene, der handler om en rejse gennem Nordamerika for at følge snegæssenes træk mod nord. Bogen er skrevet i det smukkeste sprog med de mest fantastiske beskrivelser af natur, mennesker, Williams sindstilstand og hele stemningen på rejsen. Jeg sad tilbage og var virkelig overrasket over bogens sprog, de mange små anekdoter og forbløffelsen over, at man kan skrive en så spændende bog om snegæs.

- Årets mest tankevækkende bog
Som jeg skrev ovenfor fik både Mit smukke genom og Min bedstemors historie mig til at tænke meget over mange ting i 2010.
To lydbøger fik også mine tanker i gang, og især om forbrydelse, straf samt mænd og kvinder som forbrydere og ofre - nemlig Hermann Koch's Middagen og Gretelise Holms Møgkællinger. I Middagen diskuteres det, om en familie skal undlade at melde sønnerne for en forbrydelse. Og i Møgkællingerne er der en meget interessant underliggende diskussion af, om forbrydelser mod mænd er mere alvorlige end forbrydelser mod kvinder. De store moralske spørgsmål, der blev serveret i de to bøger, fik jeg virkelig til at spekulere over nogle ting, som jeg ikke har skænket mange tanker tidligere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar