lørdag den 1. januar 2011

Opsamling på bogudfordringen 2010

Med udgangen af 2010 er det tid til at gøre en status på bogklubbens bogudfordring 2010. Målet med bogudfordringen var at læse 52 bøger på 52 uger.

Bogklubbens medlemmer vil her hver især fortælle, hvordan det er gået med i udfordringen gennem 2010, og hvad de synes om den.

Anette
I 2009 læste 64 bøger, så jeg var allerede inde i en god rytme med at læse meget. Så min baggrund for at melde mig til udfordringen var mere det sociale og det konkurrencemæssige i udfordringen. Det har været sjovt at have en lille tæller, og dermed et overblik over, hvor mange bøger, jeg læste i løbet af 2010, men jeg synes, det skabte for meget fokus på kvantitet fremfor kvalitet.
I 2010 læste jeg 62 bøger, så jeg gennemførte udfordringen med glans. Jeg nåede vist de 52 bøger omkring efterårsferien, og der satte jeg ekstra lille udfordring for mig selv på at nå op på 65 bøger, inden udgangen af 2010, men det nåede jeg ikke.
Jeg ser frem til 2011, hvor der skal være mere fokus på kvalitet fremfor kvantitet, da jeg både skal deltage i bogklubbens egen bogudfordring, også har jeg besluttet mig for at sætte fokus på de danske bøger gennem min egen bogudfordring, som jeg er ved lægge sidste hånd på.
Her kan du se, hvilke bøger, jeg har læst i 2010.

Kathrine
I 2010 endte jeg med at læse 52 bøger, så jeg klarede faktisk udfordringen. Hvilket var en overraskelse. Jeg har flere gange følt mig langt bagefter, men der har jo også været gode perioder. Så nu kan jeg glæde mig over at jeg klarede udfordringen, jeg har så læst ca. 25 bøger mere end i 2009.
Det er jo ikke helt tosset...nu var det mig der startede udfordringen og jeg må indrømme jeg flere gange har fortrudt det. Jeg hadede at det endte med at blive en konkurrence fremfor den udfordringe jeg havde besluttet mig for. Mit mål var bare, at læse mere end jeg plejede og ikke mindst udvide min horrisont en lille smule. I stedet har jeg nu hele tiden skulle stå til regnskab for hvor mange bøger jeg har læst - vi nåede endda derud hvor folk valgte de lette frem for de "svære" bøger fordi så kunne de læse flere. Jeg endte med at sige "F*ck det" og læste bare det jeg ville læse - alligevel har det dog ofte føltes mere som en pligt end en fornøjelse at læse.
Derfor glæder jeg mig også til at se hvor meget jeg faktisk får læst i 2011 nu hvor jeg ikke har udfordringen hængende over hovedet. I kan læse mere om mine tanker ang. udfordringen samt se hvilke bøger jeg har læst lige her.

Mona
Tja, jeg nåede ikke 52 bøger, men 38 styks. Og det er måske ikke så fedt – på den anden side, så har jeg fået noget ud af udfordringen. Jeg er nemlig begyndt at vælge bøgerne frem for anden underholdning og dermed læse mere. Og det er jeg utrolig glad for. Og det selvom jeg ikke brød mig om konkurrencen, der desværre prægede udfordringen den første tid, og bøgerne derfor kom til at føles som lektier. Men lagde den følelse fra mig, og så blev udfordringen i stedet en gulerod til at få læst mere i de forskellige måneder. Så sådan summasumarum, så har udfordringen været en positiv oplevelse for mig – også selvom jeg ikke nåede alle 52 bøger. ;)
Hvis du vil læse mere om min bogudfordring, så gik forbi Monalogen i morgen, d. 2. januar, hvor jeg skriver lidt mere – og måske sniger der sig endda en graf ind. ;) Lige her kan du iøvrigt se, hvilke 38 bøger jeg dog fik læst. ;)

Rikke
Jeg tabte vidst udfordringen! Jeg fik læst 27 bøger. Men jeg er godt tilfreds. Jeg havde godt regnet med at det ville knibe med at læse en bog om ugen, samtidig med at jeg skulle skrive bachelorprojekt, jeg havde bare håbet at mit relativt lette forårssemester havde givet mere tid til læsningen end det gjorde.
Men jeg har fået det ud af udfordringen som jeg ville, selv om jeg "kun" har læst 27 bøger er det stadig meget mere end jeg tidligere har fået læst, i hvert fald indholdsmæssigt, da jeg gik i folkeskole kunne jeg nemt sluge 3-4 bøger om ugen i sommerferien, men indholdsmæssigt var det nok ikke heeeelt det samme niveau.
Jeg syntes også de bøger jeg har fået læst var rigtig gode, specielt var jeg glad for at få genlæst Borte med Blæsten, og håber også at snige filmen ind i løbet af januar. Bare fordi den er så god.
Når jeg nu ikke klarede udfordringen i år vil jeg lave en lidt nemmere udfordring til mig selv til næste år. Jeg skal læse flere bøger end jeg gjorde i 2010. Så jeg skal læse 28 bøger mindst, og på grund af bogklubben er de 12 allerede bestemt, 12 af dem har jeg en rigtig god ide om på grund af bogudfordringen, og så skal jeg helst finde de sidste 4 bøger hjemme i reolen, for der er så meget dér, der fortjener at blive læst. Dog har jeg et par bøger på min ønskeseddel jeg godt må anskaffe for en sum gavepenge jeg har, og loppemarkedsbøger skal jeg altid huske at slå til på, de kommer jo ikke lige igen!
Derudover vil jeg gerne have mere fokus på kvalitet frem for kvantitatet i 2011, så jeg har allerede en inspirationsliste over hvad jeg gerne vil have læst, og der er ikke mange nemme på den. Alt i alt syntes jeg at jeg har fået en masse ud af bogudfordringen, og fordi jeg gav op "så tidligt" har jeg ikke følt et pres for at skulle få læst 52 bøger, og har derfor kunne læse hvad jeg havde lyst til, og ikke bare læse for at læse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar