lørdag den 8. januar 2011

Mit bogår 2010

I bogklubben har vi bestemt os for at se tilbage på bogåret 2010. Det gør vi ud fra en række fælles spørgsmål, og her er mine bedste, mest overraskende og mest skuffende læseoplevelser i 2010.

- Årets oplevelse
Puhh.. jeg har jo læst så meget godt! Men i foråret genlæste jeg Borte med blæsten, og selv om jeg efterhånden har læst den mange gange, er jeg lige så begejstret hver gang jeg læser den. Og sådan en tyk (eller, faktisk 4 mindre i min udgave) bog tager jo et stykke tid at komme igennem, så det kan jeg vidst godt kalde en oplevelse.


- Årets bogklubsbog
Det er helt klart Min bedstemors historie! Den bog fik mig virkelig til at tænke over nogen ting, specielt om mine egne bedstemødre, og hvorfor de egentlig er som de er, i dag og jeg syntes at jeg har fået en langt bedre forståelse for dem, og ser dem mere som mennesker (selvfølgelig så jeg dem som mennesker før) end bare mine bedstemødre. Jeg har overvejet at læse den tilsvarende Min bedstefars historie, men jeg er lidt bange for at den skuffer, og at jeg måske ikke kan forholde mig til mine bedstefædre på samme måde, fordi jeg nu en gang selv er en pige.. Det lyder fjollet når jeg skriver det, og måske giver jeg den også en chance i løbet af 2011.


- Årets Skuffelse
Pigen med de 9 parykker, nøj hvor havde jeg bare forventet noget helt andet, uden at afsløre for meget handlede den langt mere om kræftsygdom og langt mindre end livet med parykkerne end jeg havde troet. Ikke at bogen var dårlig, den var bare SLET ikke hvad jeg havde forventet.

- Årets Udfordring
Tja, bogudfordringen! Jeg klarede den jo ikke, var faktisk ret langt fra. Jeg må bare sande at 52 bøger ved siden af et fuldtidsstudie, arbejde og studenterpolitisk arbejde bare var for stor en mundfuld. derfor har jeg også lavet en mindre udfordring for mig selv for 2011, som jeg håber at jeg kan klare! derudover har vi også haft et par bogklubsbøger der trak tænder ud at få læst færdige (Pigebørn og 16 år i Sibirien), og som muligvis stadig ikke er helt færdiglæste allesammen.


- Årets overraskelse
Biblen på bloggen! Jeg havde nok mere forventet en gennemgang af historierne, og ikke de refleksioner der er i bogen. Jeg syntes også at jeg fik et langt bedre kendskab til biblen end jeg har haft tidligere, for i folkeskolen handlede det primært om at tegne tegninger til historier om Jesus, men ifølge Biblen på bloggen er Jesus kun en meget lille del af biblen.


- Årets mest tankevækkende bog
Her gentager jeg bare mig selv fra første spørgsmål. Min Bedstemors historie!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar