fredag den 14. januar 2011

Liv Thomsen: Min bedstemors historie

Når nu jeg roste en af vores tidligere bogklubsbøger så meget i Bogåret 2010 syntes jeg det var passende at komme med en lille anmeldelse af den.

I Min bedstemors historie har Liv Thomsen samlet forskellige kendte kvinders historie om deres bedstemor. Kvinderne spreder sig meget aldersmæssigt, så det samme gør bedstemødrene. Og de generationer som de er vokset op i, og har levet i, er vidt forskellige.

Da historierne er skrevet af 12 forskellige kvinder er skrivestilen selvfølgelig meget varierende og det samme er længden og indholdet af historierne, men overordnet syntes jeg at indtrykket er rigtig godt.

De historier der rørte mig mest var nogen af de yngste, for det er jo den generation mine egne bedstemødre hører til. Flere af historierne om bedstemødrene fik mig til at tænke rigtig meget over mine egne bedstemødre på et mere menneskeligt plan end jeg normalt gør, og jeg fik lige pludselig en ide om, hvorfor de er, som de er. Jeg er også kommet til at tænke over hvor godt jeg egentlig kender mine egne bedstemødre. Den ene ser jeg ugentligt, den anden ser jeg stort set kun en gang om året, men egentligt ved jeg ikke meget mere om den ene, end om den anden, og det syntes jeg er synd. Jeg er også begyndt at prøve at lære mine bedstemødre bedre at kende på deres gamle dage, og det er bare så dejligt at høre om da hun var ung, for bedstemødre har jo ikke altid været bedstemødre, de har jo også været unge, og lavet dumme ting, præcis som en selv.

Liv Thomsen har også lavet en tilsvarende Min bedstefars historie, og den ville jeg egentlig gerne læse, men den er desværre udsolgt fra forlaget, så det kan være jeg skal forvilde mig på biblioteket en dag snart og lære mere om mine bedstefædres generation også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar