fredag den 3. december 2010

Dømmer du bogen eller genren?


"De tager ikke altid stilling til produktet, de dømmer det bare udfra "uh, det er en genre jeg ikke kan lide. Puha, puha, få det væk." Istedet for at tage stilling til det indenfor sin genre."

Det er Lina Rafn fra popbandet Infernal er ophavsmand til ovenstående citat, og er en reaktion på de dårlige anmeldelser, som Infernal har fået for deres sidste plade - og for den sags skyld for alle deres albums. Anmeldelser, som kommer fra de samme anmeldere igen og igen. Lina Rafn syntes ikke at det var fair, at anmelderne mere kiggede på at de ikke kunne lide genren, istedet for at se på, hvor god den specifikke musik er inden for sin genre.

Det fik mig til at tænke på, at det måske også gælder indenfor litteraturen (og for den sags skyld indenfor andre områder). Jeg synes indimellem at man møder folk, der per definition synes bestemte genre ikke er noget for dem af flere årsager. Måske synes de ikke at chicklitten er "dyb" nok, måske virker fantasy-genren for "mærkelig" eller måske virker historiske romaner for "tunge".

Om det bygger på fordomme eller at det vitterligt har været deres oplevelse, det skal jeg ikke kunne sige. Måske har de bare stødt på de forkerte bøger. Jeg læser f.eks. gerne chicklit - det gør jeg for den umiddelbare underholdning og måske ikke så meget for den store dybde. Indimellem støder man på dårlig chicklit, indimellem god, sjov og vedkommende. Den handler om at møde genren, der hvor den er, istedet for at sætte den ind i nogle bestemte kasser - og dermed også sætte sine egne læsevaner ind i kasser. Indrømmet, der er også genrer, som umiddelbart ikke tiltaler mig. Fantasy-genren har aldrig rigtig sagt mig noget, men mon ikke det mere handler om, at jeg ikke har forsøgt mig med genren. Bortset fra den ene gang, hvor vi læste "Den uendelige historie" i Bogklubben - og den viste sig endda at være god. Og så kunne jeg ellers pakke mine fordomme om genren pænt ned igen.

Det jeg gerne vil frem til er at ligesom med musik, så findes der indenfor litteratur både gode og dårlige værker. Det jeg gerne vil opfordre til er at man ikke afviser bøger alene baseret på dens genre. Måske kan netop denne bog give dig et eller andet - måske bare underholdning lige nu og her. Måske kan den give dig blod på tanden til at læse bøger indenfor samme genre - hvis ikke, så afvis ikke en genre alene på baggrund af én bog.

Hvad med dig - dømmer du bogen eller bogens genre?


3 kommentarer:

  1. Jeg er sådan én, der læser hist og pist i alle genrer, så jeg vil helst tro, at jeg dømmer bogen og ikke genren. Jeg vedkender dog, at jeg har genre-darlings - og det modsatte for f.eks. er både biografier af andre end fortidens konger og dronninger samt bøger om krig (historiske eller fiktive) stærkt underrepræsenteret i min bogsamling, hvor hylderne derimod bugner af fantasy/sci-fi, krimier og historisk drama.

    SvarSlet
  2. Jeg har en ret bred bogsmag, men jeg skeler selvfølgelig til genren og har klart mere tålmodighed med visse genrer frem for andre. Jeg kan for eksempel ikke lide chick lit, men læser alligevel 1-2 bøger i denne genre om året. Jeg når også altid hurtigt til et punkt, hvor jeg har lyst til at kvæle hovedpersonen, men det er så en anden sag :-D

    Jeg prøver dog også generelt at udfordre mig selv og læse bøger i genrer, som jeg ellers ikke ville kaste mig over, og pt. hører jeg for eksempel 'Den hundredårige der kravlede ud af vinduet' - en bog, som jeg næppe havde læst, hvis ikke en anden blogger havde anbefalet den.

    SvarSlet
  3. Jeg dømmer som hovedregel ikke en bog ud fra genren. Men jeg indrømmer gerne at lige for tiden undgår jeg alle femi-krimier, da jeg er fyldt helt op.

    Jeg har et par genrer, som jeg er meget glad for at læse, og til tider har jeg lidt svært ved at bevæge mig udenfor de vante rammer.

    SvarSlet