søndag den 15. maj 2011

Månedens bog: Du som er i himlen af Morten Sabroe

Som vi skrev i dette indlæg om vores forventninger til bogen, så har vi i bogklubben læst Du som er i Himlen af Morten Sabroe til maj måneds bogklubsmøde. En bog vi havde lidt forskellige forventninger til, men som overvejende var en positiv oplevelse for os alle.

Den positive oplevelse ventede dog lidt på sig, da vi alle undervejs sad med undren over opbygningen af bogen, der starter med forhistorien til hvor Morten Sabroe ender i New York, hvor han burde skrive en biografi om Hillary Clinton, dernæst om hans tur til New York og hvordan bogen istedet bliver om hans forhold til sin mor og tilsidst afslutningen, hvor han omsider kommer til det man bliver lovet på forhånd - nemlig en bog om forholdet til hans mor. Der går altså lang tid før man egentlig kommer til det bagsiden af bogen lover en, og man når at blive forvirret undervejs. Man kan som læser undervejs mangle en egentlig rød tråd, men den bliver heldigvis bundet til sidst, når det går op for én at det alt sammen er en helingsproces i forfatterens "opgør" med hans afdøde mor.

Bogen giver i høj grad læseren tankestof om familiemønstre, og især hvordan man fremstiller folk. Et emne forfatteren i høj grad beskæftiger sig med undervejs, da han er klar over at den historie han fortæller vil blive opfattet på en anden måde af en anden. Noget hans mor aldrig forstod - hun så historien på én måde og dette var sandheden.Vi havde nok forventet et større opgør med moderen og dermed også lidt godt til tårekanalerne, men dette var ikke tilfældet. Men det har måske noget at gøre med at vi som piger forestiller os én måde at beskrive dette forløb på, mens den mandlige forfatter angriber det på en anden måde. Derimod så fandt vi et overnaturligt afsnit i bogen lettere malplaceret, men det virker dog rensende for Morten Sabroe og dermed kommer det på en eller anden måde til at fungere.

Morten Sabroes tilgang til opgøret med hans mor er oprindeligt at han skal skrive en biografi om Hillary Clinton. Derfor handler en stor del af bogen også om denne - men med et twist af at hans mor ifølge ham minder om Hillary Clinton. Vi var i bogklubben enige om at vi ikke kunne genkende billedet af Hillary Clinton, som i høj grad var fordrejet af Morten Sabroes forhold til hans mor. Det er måske dog et meget godt eksempel på forfatterens egen skrift om at historier kan blive opfattet på forskellige måder afhængig af hvilken person, der oplever en situation eller person.

Vi havde i Bogklubben svært ved at bedømme bogen og give den stjerner (vi har dog alligevel forsøgt, som I kan se herunder). Vi føler ikke vi har fået "noget" med os fra bogen og at den decideret har lært os noget, måske fordi det er en utrolig personlig bog. Vi havde dog alligevel en god læseoplevelse, og bogen var desuden letlæst og med et meget direkte sprogbrug, og havde dejlige korte kapitler - noget vi i Bogklubben sætter stor pris på, da den så er nemmere at læse i transportmidler eller lige før sengetid. ;)

Efter hvert bogklubsmøde giver vi bogen stjerner. I det næste stykke vil I læsere kunne læse stjernerne fra hvert enkelt bogklubsmedlem der fik læst bogen færdig + en lille tekst om grundlaget for valget af stjerner.


Mona


Jeg var meget spændt på denne bog, som var et af mine forslag til denne omgang af bogklubsbøger. Bogen levede op til mine forventninger, men på en helt anden måde end jeg havde regnet med. Bogen har dog plantet en vis nysgerrighed i at få læst flere af Morten Sabroes bøger, og kæresten har da også flere af hans bøger i bogreolen, så mon ikke det kan blive til flere.


Kathrine

Jeg havde ikke de helt store forventninger til bogen, men eftersom jeg kom mere og mere ind i bogen fandt jeg den utrolig gribende og rørende - samt utrolig personlig. Jeg synes den satte gang i lidt tanker hos mig både i forhold til egne relationer og måden hvorpå ting opleves forskelligt. Så jeg kan klart anbefale andre at læse den.


Anette



Jeg havde frygtet en bog, hvor jeg ville sidde og tude over hver anden side, så derfor glædede jeg mig ikke ligefrem til bogen. Bogen blev dog en positiv overraskelse, og det var utrolig interessant at følge den udvikling, der sker i bogen fra at handle om Hillary Clinton til Mortens Sabroes forhold til sin mor. 


Rikke




Jeg var positivt overrasket over bogen, i hvert fald da jeg kom et stykke ind i den. Den var præcis så personlig som jeg havde forventet og håbet på. Som de andre føler jeg ikke direkte at jeg har fået noget ud af bogen, men selv om det er et stykke tid siden jeg færdiggjorde den føler jeg stadig at jeg har nogen tanker, som udspringer af bogen, så det har helt klart været en positiv læseoplevelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar