tirsdag den 10. maj 2011

Jane Austen: Stolthen & Fordom

Som skrevet i opsamlingsindlægget for april, vil vi alle anmelde den bog fra 1800 tallet som vi valgte at læse.

Jeg har læst Stolthed & Fordom af Jane Austen, som jo er en af de kendeste kærlighedsfortællinger. Roman omhandler Elizabeth og Mr. Darcys had/kærlighedsforhold.

Det er en roman som jeg er startet på flere gange og bare aldrig har gennemført, hvilket egentlig irriterede mig. Romanen bliver jo ofte nævnt og der bliver draget referencer til den - referencer som jeg ikke forstår. Så derfor besluttede jeg at give den endnu en chance. Det har bestemt ikke været spændende hele vejen igennem, men pludselig skete der noget og jeg begyndte faktisk at kunne se det sjove og gode ved bogen. Jeg var selv meget overrasket da det skete.

Faktisk endte jeg med at finde den så god, at jeg nu overvejer om jeg ikke bør læse den på engelsk. Jeg valgte nemlig den danske udgave, da jeg ellers var lidt i tvivl om hvorvidt jeg kunne koncentrere mig om bogen. Jeg føler dog lidt, at jeg har mistet noget af ironien i bogen ved at læse den på dansk, derfor ville det være oplagt at læse den på engelsk.

Hvis man endnu ikke har læst den og godt kan lide engelske klassikere synes jeg bestemt man skal læse den. Er man ikke så meget til de engelske klassikere skal man nok forvente at det bliver lidt en kamp at læse den, men jeg synes ikke det ville skade at prøve. Jeg tror dog der går lidt tid inden jeg begynder at læse flere bøger af Jane Austen - så helt solgt er jeg altså ikke.

3 kommentarer:

  1. For moderne læsere som er vant til amerikanske film er Jane Austen nok lidt længe om at komme til sagen ;)
    Men jeg synes bestemt, bogen er værd at genlæse på engelsk. Mine øvrige Austen-favoritter er Emma (sød og sjov kærlighedsroman) og Mansfield Park (morsom parodi på gothic horror).

    SvarSlet
  2. Jeg har flere gange overvejet at læse den, netop af samme grunde som dig, selvom den ligger et godt stykke fra, hvad jeg normalt har lyst til at læse. Af samme grund har jeg heller ikke taget mig sammen til det endnu - men mon ikke det kommer en dag? ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg elsker både bog og film. Det er også først for nyligt at jeg tog mig sammen og læste bogen, men jeg fortrød det bestemt ikke!
    Jeg læste den på engelsk og selv om det er en gammel bog, skriver hun i et letforståeligt sprog - ikke spor tungt overhovedet (efter min smag).

    -Mila

    Læs her om min egen oplevelse af bogen:
    http://milasmila.blogspot.com/2011/03/pride-and-prejudice.html

    SvarSlet