fredag den 1. oktober 2010

Min bogverden

I serien "Min bogverden" kommer vi rundt til forskellige bogelskere, som vil fortælle om deres forhold til bøger. I denne uge er det bogklubbens medlemmer som fortæller om deres bogverden, og i dag er turen kommet til Rikke
Jeg har altid været glad for bøger. Før jeg selv kunne læse læste min mor og far op for mig og jeg elskede det! Det med at komme ind i andre folks verdener og lure og blive en del af det var fantastisk. Jeg lærte selv hurtigt at læse og jeg kunne slet ikke få nok! Jeg var en flittig gæst på skolebiblioteket og hurtigt kom jeg over i de lidt mindre letlæselige afdelinger hvor de virkelig gode historier var.
Jeg læser for at komme væk fra hverdagen, jeg syntes det er sjovt at man bare med at sætte sig med en bog kan slappe fuldstændig af. Når jeg læser lukker jeg mig fuldstændig inde i en lille boble og kan være svær at komme i kontakt med, det siger min familie i hvert fald, jeg har ikke selv opdaget det!
Da jeg i sin tid meldte mig ind i bogklubben var det af flere årsager. Dels ville jeg gerne udvide mit netværk, dels ville jeg gerne udfordres bogmæssigt, og have nogen at snakke med bøger om. Man kan roligt sige at alle ting blev opfyldt! Genremæssigt har jeg været meget mere omkring siden jeg startede i bogklubben end jeg havde været før og snakket om bøger får vi også gjort en del, selv om nogen bøger er mere diskussionsvenlige end andre.
Den bedste bog vi har læst i bogklubben tror jeg er ”Under en strålende sol”. Historien er simpelthen så gribende og sætter virkelig nogen tanker omkring kvindesyn og hvor heldige og uheldige kvinder er i forskellige dele af verdenen.
Min egen ultimative yndlingsbog er ”Borte med blæsten”. Jeg syntes historien er ret fantastisk og velskrevet, og så kan man jo ikke lade være med at holde af Scarlett, selv om hun jo er bundegoistisk. Det er måske også fordi jeg har set filmen mange gange før jeg selv kunne læse så lang en bog og har været helt vild med filmen (måske noget med de store kjoler?) og så har bogen bare lidt flere lag og endnu mere handling end filmen.
Generelt kan jeg godt lide historiske romaner, men ved historisk faglitteratur eller biografier, som vi også har læst lidt af i bogklubben står jeg af. Det er simpelt hen SÅ hårdt at komme igennem flere hundrede sider i sådan en, men det lykkedes da, og det er kun fordi vi skulle læse det til bogklubben, så nogen gange kan man blive meget udfordret. Jeg læser også mange krimier og har gjort det længe. Min mor havde næsten alle Agatha Christies bøger stående og dem slugte jeg sommer efter sommer som barn. Jeg læste også mange af de gamle serier som Puk, De Fem og Kim-bøgerne. Derudover har leg lige fået ”Desirée” af min mor. Den handler om en ung fransk pige der bliver forlovet med Napoleon og senere bliver dronning i Sverige. Jeg kender ikke mange der har læst den, men den har jeg også læst mange gange som barn, og glæder mig til at skulle i gang med den igen, desværre er den vidst lidt for lang til at foreslå som bogklubsbog.

Mit favoritlæsested er i min røde sofa eller under den varme dyne! Så kan man krølle benene op og forsvinde ind i bøgernes verden. Det sted jeg læser mest ud over derhjemme er når jeg er med bus eller tog, og jeg har derfor altid gang i flere bøger, så jeg altid har noget der egner sig til korte læsepauser. Om sommeren nyder jeg også at sidde ude på min altan og læse mens jeg mærker solen i ansigtet og kan høre vinden i træerne omkring.
Selv om jeg ikke så stor en reol har jeg mange bøger, de står i tre lag og ligger også oven på hinanden. Jeg er ikke længere så vild med at låne bøger på biblioteket, jeg vil hellere have dem selv. Jeg ønsker mig altid mange bøger til jule og fødselsdag og så går jeg meget på loppemarked og kigger efter bøger, der kan man virkelig finde mange billige gode bøger!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar