tirsdag den 19. oktober 2010

Boganmeldelse: Lone Frank: Mit smukke genom

Ligesom Anette har jeg jo haft fornøjelsen af, at læse Mit smukke genom af Lone Frank og anmelde den for Gyldendal.

I bogen tager Lone Frank læseren med på en tur igennem forskningsverden med fokus på gener, hvad de viser og hvad man kan bruge informationen til. Umiddelbart kunne det godt lyde som en tør og kedelig bog, især for en som mig som ikke har meget forstand på gener og DNA på et teoretisk niveau. Men det var bogen langtfra. Den var yderst spændende og medrivende. Grunden hertil er, at Lone Frank bruger sit eget genom som gennemgang. Det gør bogen meget mere levende.

Mht. formidlingen af et ellers meget, i mine øjne, et tørt emne gør Lone Frank det igen meget spændende ved hendes ligefrem og humoristiske skrivestil. Selve de basale omkring gener forklare Lone Frank undervejs i bogen, men det er heldigvis ikke der fokus er. Det er på forskningsresultaterne og den videre perspektiveringen af resultaterne. Der bliver altså fokuseret på hvem er jeg? Hvordan er jeg blevet den jeg er? Og hvordan ender jeg? Dermed gør Lone Frank andet end at præsentere forskningen, hun levere indsigt og bud på tolkninger. Endvidere har hun fået mig til at tænke over mit menneskesyn, noget som jeg endnu har svært ved at sætte ord på.

Jeg har pludselig fået en helt ny form for interesse for gener og DNA - og selvfølgelig en helt anden viden end jeg havde før. Det er på en måde ret svært at beskrive fordi det føles som om jeg er blevet rystet lidt i mine grundvolde og hele den naturvidenskablige indgangsvinkel jeg alligevel har haft til gener ikke rigtig holder længere. Det er både spændende og grænseoverskridende. Og det er ligenu jeg ville ønske jeg havde læst noget mere relevant for tolkningen af bogen, for så havde jeg nok haft nemmere ved at byde ind.

En interessant ting jeg dog tager med mig er, at det perfekte genom ikke findes, ligesom der ikke findes gode og dårlige gener. Der findes risici og potentieller. Derfor bør vi indstille jagten på det perfekte og stille os tilfreds med det mindst ringe. Se det er faktisk helt modsat af hvordan jeg troede det hang sammen.

Alt i alt var Lone Franks Mit smukke genom en fantastisk læseoplevelse som jeg klart vil anbefale til andre. Der er mulighed for at blive klogere på rigtig mange punkter samt få sat mange ting i perspektiv. En viden, som jeg ligesom Anette, tror er vigtig for en som menneske, men som de fleste nok alligevel ikke skænker mange tanker i deres hverdag.