mandag den 11. oktober 2010

Boganmeldelse: Jan Guillou: Vejen til Jerusalem

Rejsen til Jerusalem er den første bog i serien om tempelridderen Arn, der er skrevet af Jan Guillou. Jeg så tv-serien om Arn i foråret, da den blev sendt på tv, så jeg kendte til hovedtrækkene i bøgerne, men det har overhovedet ikke ødelagt min gode oplevelse af bogen.

Rejsen til Jerusalem foregår i Sverige omkring 1150, hvor den katolske kirke er ved at vinde frem i Sverige, og der er stor strid, om hvem der skal være svensk konge.

Arn overlever en ulykke som lille dreng, og som tak lovede hans mor ham væk til Gud, så derfor vokser Arn op i et kloster. I klosteret lærer Arn både at læse, om kristendommen, en masse praktiske håndværk som at mure, smede og sidst men ikke mindst at kæmpe med sværd, skyde med bue og pil og at ride. Hvad Arn ikke ved, er han er en fremragende kriger, der er bedre end næsten alle andre.

Fortællingen om Arn er velskrevet og især godt beskrevet med mange fine detajler. Der er utrolig mange beskrivelser af mennesker og især deres tanker, hændelser og andet, der gør bogen til en stor fornøjelse at læse. 

Det eneste lidt svære at var holde rede i de forskellige svenske ætter, og hvem der nu lige var ven med hvem, og hvem der var fjender. Her kunne det have været rart med en lille oversigt over ætterne, og hvem der var i familie med hvem for at kunne bevare overblikket. 

Alt i alt en rigtig god bog, og jeg glæder mig til at læse de næste bøger om Arn og hans oplevelser ude i verden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar