søndag den 24. oktober 2010

Boganmeldelse: Jacob Vølver: Jydens håndbog til overlevelse i Kbh.

Som jyde bosat i København var jeg ligesom nødt til at læse den her bog, måske kunne jeg lære noget nyt om hvordan hovedstaden er skruet sammen og om jeg går rundt og laver nogle væsentlige fejl. Jeg er dog kommet frem til, at jeg vidst er ret godt integreret hvilke mine indfødte Københavner venner er ret enige i - når vi lige ser bort fra at jeg stadig bruger mine højt skattede vendelbo udtryk.

Faktisk er jeg så godt integreret at det jeg spurgte en af min nyere venner var han sådan "Ei er du jyde?" og jeg har også oplevet at flere studievenner er kommet med kommentarer som "Det må også være rart at have sin familie så tæt på, min er helt i Jylland" Det er min så også. Det overrasker mig hvergang folk siger sådan noget fordi jeg faktisk snakker ret jysk - men det gør jeg vidst kun når jeg er i selskab med andre jyder i følge flere af mine venner.

Selve bogen var ret let læselige og skal nok ikke læses i et træk en kedelig aften, men mere bruges som et underholdende indslag engang i mellem. Men jeg var ret godt underholdt, så jeg forsatte. Jacob Vølver formår virkelig, at ramme rigtigt mange gange i hans tolkning af både Jyder og Københavner, nogengange blev det dog ret for meget - men sådan er det jo med fordomme. Jeg fandt det dog ret underholdende og skægt, at sidde og matche mine venner ind i de forskellige kategorier samt at kunne trække ret mange paraeller til min egen start i København. Jeg sad flere gange og små grinte fordi Jacob Vølver ramte så plet i hans udligning af det hele.

Nu har jeg efterhånden boet her i 6,5 år, så jeg burde nok have styr på det meste. Såsom, hvordan byen hænger sammen, hvordan de forskellige kvartere er, hvordan man omtaler diverse steder osv.. Men havde jeg nu stået og skulle flytte herover nu, havde jeg kunne få ret meget ud af byen. Bare de forskellige beskrivelser af kvarterene ville have hjulpet ret meget.

Alligevel vil jo dog anbefale alle jyder at læse den - både dem som overvejer at flytte til hovedstaden og dem som bor her, for jeg tror alle vil føle sig rigtig meget underholdt. I hverfald hvis man ejer en lille smule selvironi. Faktisk kan det nok også anbefales alle jyder bosiddende i Jylland at læse den - så kan de glædes over, at de aldrig flyttede herover.

Forresten må bogen kun læses hvis du kan bekræfte du er jyde. Bare lige sådan de forkerte ikke køber bogen