torsdag den 7. oktober 2010

Månedens bog: Bibelen på bloggen

Denne månedes bogklubsbog er; Bibelen på bloggen af Marcus Rubin. Den blev foreslået af Kathrine og resten af bogklubben stemte den enstemmigt ind.

Journalisten Marcus Rubin brugte et år hvor han var bosiddende i Jerusalem på at læse bibelen og samtidig blogge om denne oplevelse. Ideen stammer fra Thøger Seidenfaden og er dermed blevet udgivet som blog igennem Politikken. 

Rubin har formådet at læse hele biblen, ikke en eneste salme el. slægtstavle har han sprunget over og det er der kommet en humoristisk, provokerende og tankevækkende tolkning ud af, skrevet fra et ikke-troende synspunkt med både respekt og glimt i øjet.

Bogen tager læseren med på en tur igennem hele bibelhistorien, der er gensyn med de klassiske historier om Adam og Eva, Noahs ark, Babelstårnet, Jesus fødsel og liv og Kirkens historie i det første århundreder efter hans død. Men samtidig får læseren også en masse af de mindre kendte beretninger fra bibelen, smagsprøver på det bedste fra diverse kapitler og at vide hvilke kapitler som har været en lang pine at komme igennem.

Bibelen på bloggen skal helt klart læses hvis man ønsker at skyde genvej til et basalt bibelkendskab og dermed være fri for at være i tvivl om hvordan det hele hænger sammen. Bogen skal ses som det den er; en hurtig og humoristisk gennemgang af en ellers noget tør læseoplevelse. En bibel kender vil nok godt kunne se, at Rubin ikke er teoretisk stærk indenfor bibelen og derfor ikke har helt styr på hvordan tingene hænger sammen. Et emne som blev diskuteret meget grundigt af bogklubben hvor nogle mente, at tolkningen slet ikke levede op til biblen. Andre havde ikke haft selve det teoretiske udgangspunkt med i deres vurdering af bogen, men mere det at Rubin er ikke-troende og derfor nok forholder sig mere kritisk til gud end en troende vil gøre.

Vi var dog alle imponeret over det arbejde Rubin havde lavet. Der er ingen tvivl om, at han har været ude at udfordre området og kan sammeligne visse steder fra fortiden med nutiden, hvilket giver bogen lidt ekstra. 

Alle bogklubbensmedlemer har fundet bogen rigtig spændende at læse, dog også meget tung at komme igennem. Hvilke førte til en snak omkring læsevenligheden af bogen. Nu er bogen jo skrevet som en blog og dette kan måske have noget at gøre med, at læsevenligheden ikke ligefrem er i top. Altså den er  ikke skrevet med det formål at læseren skal læse den sammenhængende, det er meningen at læseren skal læse et indlæg, fordøje det og så vente på det næste. Bogklubben var derfor enige om, at de nok ikke havde fundet den så tung hvis de havde læst den online dengang den blev udgivet. 

Efter hvet bogklubsmøde giver vi bogen stjerner. I det næste stykke vil I læsere kunne læse stjernerne fra hvert enkelt bogklubsmedlem + en lille tekst om grundlaget for valget af stjerner. 

Rikke:


Jeg syntes ideen bag biblen på bloggen er rigtig god og er også ret veludført af Marcus Rubin. Bogen var rigtig læsevenlig og en god og let måde at genopdage bibelhistorierne, når man ikke selv lige har et år at rive ud af kalenderen og tage til Jerusalem.

Charlotte:


Jeg var vildt glad for at Bibelen på Bloggen blev valgt, for jeg syntes at idéen var fuldkommen genial. Desværre blev jeg bare lidt skuffet. Jeg kan ikke sætte fingeren på noget specifikt, men jeg synes ikke at den ydede Bibelen retfærdighed.




Anette:



Det var rigtig spændende at læse Biblen på bloggen og få genopfrisket mange af bibelhistorierne, som jeg hørte i skolen. Delen med Det gamle testamente var rigtig spændende at læse, mens delen med Det nye testamente var meget tungt at komme igennem.

Mona: 


En god bog, som jeg overordnet vil kalde bibelhistorier for voksne. Den giver et godt indblik i biblen. og er desuden skrevet af en agnostiker, hvilket også sætter sit præg på gennemgangen.


Kathrine


En bog jeg havde glædet mig rigtig meget til at læse og den skuffede egentlig ikke. Jeg synes det var ret lækkert med en hurtig gennemgang af biblen og få sat nogle ting lidt i perspektiv. Det er jo en lidt anden tolkning end den jeg har hørt fra diverse præster og det finder jeg skønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar