onsdag den 13. oktober 2010

Boganmeldelse: Spacemermaid: 1001 tårs tøsetanker

15-05-2007_103659_spacemermaidred.jpgBag pseudonymet Spacemermaid gemmer Charlotte Heje Haase sig. En helt almindelig blogger, som en dag takker ja til at få udgivet sine blogindlæg som bog. Det er der så kommet 1001 tårs tøsetanker ud af.

Bogen er altså Spacemermaids gamle blogindlæg. Det gør bogen ret lang at læse, for ligesom med Bibelen på bloggen, er indlæggene jo ikke skrevet for at læseren skal læse dem i træk. De er skrevet som et øjebliksbillede af livet og i et noget mere "let" sprog end der normalt anvendes i romaner. Derfor har jeg også været i gang med bogen over en længere periode, jeg har så bare læst lidt i den her og der. En fordel ved en "blog"-bog er jo, at diverse indlæg ikke er særlig lange, så man kan nemt bare stoppe igen hvis man eks. kun har 15 min at læse i.

Bogen er bestemt ikke dårlig. Tværtimod. Den er faktisk rigtig sjov og Spacemermaid skriver helt fantastisk. Flere gange sad jeg faktisk og blev helt misundelig, der er ingen tvivl om at Spacemermaid er formidabel til at formulere sig og dermed til at gøre en blog helt fantastisk. Jeg ville som blogger virkelig gerne selv besidde denne egenskab.

Bogen er fyld med sjove episoder og en god portion selvironi samtidig tager den hul på en masse store problemer en ung (single)kvinde oplever. Vi følger Spacemermaid på date, igennem kæreste sorger, generelle sorger, til diverse familiesammenkomster, i forskellige veninde og job situationer. Det, at det er en blog og dermed en rigtig person man følger, giver en helt anden dybde til bogen.

Jeg kan klart anbefale folk at læse bogen. Godt nok er den efterhånden gammel, men det ændre sig ikke på at læseren forholdsvis nemt kan relatere til diverse problemstillinger som Spacemermaid møder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar