tirsdag den 15. november 2011

Til oktober måneds bogudfordring, læs en bog om en historisk begivenhed, læste jeg Tøbruddet af Primo Levi.



Tøbruddet er en del af Trilogien, Vidnesbyrd. Siden jeg i foråret læste den første, hvis dette er et menneske, har det været min plan at få læst resten. Jeg fandt bare den første så grotesk, at jeg gerne ville vente lidt med at forsætte. Oktober var derfor den oplagte måned at forsætte mit bekendt skab med Primo Levi.

Tøbruddet finder sted efter anden verdenskrig. Primo Levi er en italiensk jøde, som har været i koncentrationslejr unden anden verdenskrig. Det er tiden i koncentrationslejren som Hvis dette er et menneske fokusere på. Tøbruddet starter da russerne kommer og Primo Levi derfor har mulighed for at forlade lejren. Bogen handler derfor om hvordan det er at komme ud af koncentrationslejren og finde hjem og ikke mindst skulle overleve i et fattigt samfund.

Efter at være helt vild med Hvis dette er et menneske, så fandt jeg slet ikke Tøbruddet ligeså god. Den havde stadig nogle fine og meget grumme skildingerne af mennesket og overlevelsesinstinktet. Men jeg måtte kæmpe lidt med at få den læst, så det ærger mig ret meget. Jeg vil dog stadig anbefale folk at læse Primo Levi, for især Hvis dette er et menneske er en grum og smuk historie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar