tirsdag den 29. november 2011

Helle Stangerup: Spardame

Det var lige før det var pinligt, min uddannelse taget i betragtning (jeg er historiker), men jeg var simpelthen tom for idéer til hvilken bog jeg dog skulle give mig i kast med til oktober måneds udfordring; læs en bog om en historisk begivenhed. 

Men jeg fik kigget min bogreol igennem og valget faldt på (gen)læsning af Helle Stangerups Spardame. Af flere årsager - jeg huskede Helle Stangerups bøger som ret gode og fordi lige præcis den her bog beskæftiger sig med personer og begivenheder, som jeg arbejder med i min hverdag.

Bogen følger Christian 4.s svigermor Ellen Marsvin, Christian 4.s anden hustru Kirsten Munk,  disse tos datter Leonora Christine, Christian 4.s elskerinde Vibeke Kruse  og Frederik 3.s dronning Sophie Amalie. Alle tre kvinder nær magten i en eller anden form i 1600-tallet - og alle forsøger de på hver deres måde at hægte sig på magten.

Og jooo, det var en fin oplevelse at læse bogen igen, men så heller ikke mere. Helle Stangerup skriver et fint sprog og for underholdningens skyld, så er det en fin bog. Men som historiker bliver jeg nok nødt til at hæve pegefingeren og sige at man skal altså ikke tro på alt i bogen. Der er ihvertfald nogle spøjse bøvser her og der, hvor jeg blev forvirret, fordi det burde foregå i en anden rækkefølge end tilfældet.

Men hvis man er ude efter en roman om stærke kvinder i en helt anden tid - så læs bogen og få en god og beskrivende underholdning. Og lad historielektionen blive på hylden. ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar