lørdag den 12. november 2011

Dennis Christiansen: Far alene hjemme

Far alene hjemme af Dennis Christiansen er en mands fortælling om tre måneder på barsel. Min kæreste fik bogen i fødselsdagsgave, som en form for forberedelse til, at han skal på barsel til næste år. Jeg lånte bogen og læste den, for jeg var lidt nysgerrig efter at høre, hvordan en anden mand havde oplevet en længere barsel end de sædvanlige 14 dage, som de fleste mand tager.

Dennis fortæller i en form for dagbog om tilværelsen inden barn, om graviditeten, lidt om hvordan det var, da hans kone var på barsel og den største del af bogen handler om de tre måneder, han var på barsel.

Jeg kunne nikke genkendende til så mange af de ting, han skrev, og jeg tænkte af og til, at havde en kvinde skrevet bogen, så ville den aldrig blive udgivet, for masser af kvinder oplever sådan en barselshverdag som Dennis beskriver.

Til gengæld var det rigtig interessant at læse om, hvordan forholdet mellem Dennis og hans kone ændrede sig, da det var manden der gik hjemme med barnet og kendte alle dets signaler, og at det blev konen der pludselig ikke kendte alt til barnet.

Også var der en sjov og tankevækkende anekdote fra et babysvømningshold for fædre. Alle de andre mødre var med HVER gang, hvor de sad ved bassinkanten og så på at far og barn var til babysvømning. Som det blev præsenteret i bogen, var det for at tjekke at manden ikke var ved at drunke barnet.

Endelig fortalte Dennis meget ærligt om, hvor alene han følte sig som mand på barsel. Han mødte stort set kun kvinder på barsel, og han var ved at få pip af alle de kvinder.

Bogen er hurtig læst og den kræver ikke det store at komme igennem. Jeg vil forsøge at få min kæreste til at læse bogen, så han kan få en lille ide om, hvordan det er at være mand på barsel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar