tirsdag den 1. november 2011

Bogudfordringen 2011 - November

November måneds udfordring er på én gang bred og smal. Bred fordi vi ingen krav har til genre, forfatter, geografi eller lignende, men smal fordi bøgerne I vælger skal være udgivet i jeres fødselsår.

Og det kan måske godt være en større udfordring - fordi hvordan finder man lige ud en bog, der er skrevet i et bestemt årstal? Det har også været et tema for bogklubbens medlemmer, men heldigvis var Rikke snarrådig og fandt frem til nogle links, der måske kan hjælpe os alle på vej:

Her finder du en oversigt over årstal, hvor du ved et enkelt klik kommer videre til dit fødselsår og dermed en oversigt litteraturnyheder i det pågældende år. Det er primært engelsksproget litteratur, men her finder du en (smallere) dansk udgave lige her. Bladr mellem årtierne ude til højre. Derudover giver Litteratursiden lidt hjælp i form af en oversigt over analyser fra de enkelte årtier.

Vi har selv forsøgt os med at finde lidt bøger fra vores egne fødselsår, og selvom det bliver en smal inspirationsliste denne måned, så får I dem her:

Anette, som er født i 1979, overvejer at læse:
Michael Styron: Sophies valg
Agatha Christie: Miss Marple final cases and two other stories.

Mona (1982):
Isabel Allende: Åndernes hus
Stephen King: Different Seasons
Tine Bryld: Pige Liv

Kathrine, som er født i 1983 overvejer at læse: Tine Bryld: Befri dit liv
Danielle Steel: Changes
Rikke, som er født i 1988 overvejer at læse:
Salman Rushdie: De sataniske vers 
Martha Christensen: Dansen med Regitze


Vil I dele hvilke bøger I vil læse - og dermed afsløre jeres fødselsår? ;)

Den sidste dag i november måned kommer der som vanligt et opsamlingsindlæg, så vi vil dele vores læseoplevelser med jer - ligesom I kan dele jeres med os, og dermed få optalt jeres tællere.

8 kommentarer:

  1. Åhhh Mona du skal så meget læse Åndernes hus, den er så fantastisk!

    Jeg er født i '84 og har valgt at læse Milan Kundera's 'The unbearable lightness of being' - en bog jeg gerne har villet læse længe.

    SvarSlet
  2. hov og så kan jeg se J.G. Ballard's Solens rige også er fra '84 - den vil jeg overveje!

    SvarSlet
  3. Jeg kan vælge og vrage mellem adskillige titler fra mit fødselsår, som jeg kan vælge at genlæse:
    Løgneren af Martin A. Hansen
    Græsset synger af Doris Lessing
    De fortabte spillemænd af William Heinesen
    Strangers on a train af Patricia Highsmith
    - jeg kunne også vælge en bog, jeg ikke tidligere har læst. Da jeg er meget ophængt for tiden, bliver det nok den tyndeste/letteste.
    Men jeg er absolut af en god årgang - gæt hvilken :-)

    SvarSlet
  4. Fin idé med lister til hjælp! Jeg kan varmt anbefale Margaret Laurences The Stone Angel. En brilliant roman om en vidunderlig og stædig kvinde. Men den går jo kun i november, hvis man er lige så gammel som mig ;)

    Jeg har tænkt mig at slippe let om ved det med en genlæsning af en klassisk Maria Lang-krimi, Studentermordet.

    Dorte H.

    SvarSlet
  5. Kathrine bør bestemt læse Befri dit liv af Tine Bryld! Jeg er selv en god årgang 83 og jeg blev helt nostalgisk da jeg så titlen. I mine teenage år fik jeg vist skamlæst Liv og Alexander serien :-)

    /Camilla

    SvarSlet
  6. Jeg har fundet et rigtig godt sted, hvor du også kan lave en søgning på bøger, der udkom i dit fødselsår. Jeg vedhæfter linket med søgningen på bibliografi.dk, så kan du også se, hvad jeg har at vælge imellem. Bagefter kan du selv prøve:
    http://bibliografi.dk/content.php?page=period&from=1964&to=1964&type=Roman

    SvarSlet
  7. Jeg er jo ved at være en halvgammel svend, så jeg har været på udkig efter bøger udgivet i 1964. Jeg har nu fået feltet bragt ned på tre, også for at bøgerne skulle være at finde på "mit" bibliotek. Kampen står mellem:
    Fejltagelsen af Leif Panduro
    Perleporten af Erik Aalbæk Jensen
    og
    Villa Sunset af Anders Bodelsen

    SvarSlet
  8. Michael, det er virkelig et godt link du kommer med. Nu kan jeg se, at jeg har lidt mere inspiration at skulle kigge igennem. Så tak for det.

    Camilla: Haha jeg læste dem også rigtig meget da jeg var teenager, så det ender nok med en genlæsning af dem allesammen. Der er jo ikke meget ved at vare læse nr. 2 :D

    SvarSlet