tirsdag den 30. august 2011

Ludvig Holberg: Barselstuen

Når nu august byder på en tirsdag mere, er det jo heldigt at jeg læste 2 skuespil i juli måned!
Efter Jeppe på Bierget læste jeg nemlig Barselstuen, også af Ludvig Holberg.

Barselstuen foregår primært i en und kvindes barselstue. Kvinden får mange besøg, rigtig mange besøg. Og hun virker ikke tilfreds med det, men det er kun hendes mand der ved det, for det er åbenbart normal underholdning at gå på barselsvisit, og drikke den nybagte mors kaffe, og spise hendes tobak (den var nok ikke gået i vore dage!).
Kvinderne der kommer på besøg sladrer også så meget om den nybagte mor, at sladderen bredder sig, og da barnets far havde gemt sig under bordet, da han ikke gad snakke med alle damerne, tror de at det er en anden mand, og at det i virkeligheden er ham der er far til barnet. Den sladder når kvindens mand, og selv han begynder at tvivle på om han er far til barnet (hvis man kan tælle til 40 uger ville man ikke være i tvivl, ud fra historien). Heldigvis forstår han sagens rette sammenhæng inden han konfronterer sin unge kone, og det hele ender godt!

Jeg fandt Barselstuen væsentlig mere læsevenlig end Jeppe på Bierget, og er glad for at jeg fik læst den, så jeg også havde en god skuespilsoplevelse med mig i udfordringen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar