mandag den 14. februar 2011

Månedens bog: Karen Blixen: Den afrikanske farm

I februar har vi i bogklubben læst Den afrikanske farm af Karen Blixen. Bogen blev foreslået af Anette, og den blev enstemmigt valgt til bogklubben. Rent faktisk ville flere af de andre i bogklubben også have foreslået bogen, sidst da vi valgte bøger, så det er eftertragtet bog at ville læse.

I Den afrikanske farm fortæller Karen Blixen om sine oplevelser på farmen i Kenay. Bogen er delt op i fem meget forskellige kapitler. De tre første handler om forskellige hændelser, der skete på Blixens farm blandt de ansatte, indfødte og de mange gæster, der kom til farmen. Det fjerde kapitel består af små uddrag fra Karen Blixens dagbog, og det femte og sidste kapitel handler om Blixens sidste tid på farmen.

Vi diskuterede de forskellige kapitler i bogklubben, og særligt det fjerde kapitel med dagbogsuddragene var til stor diskussion. Nogen synes, de var gode, og at det var rart at få Karen Blixens oplevelser helt tæt på, mens andre synes uddragene var kedelige. Til gengæld var vi helt enige om, at det femte afsnit om Blixens farvel til farmen, var det bedste i bogen.

Bogen er meget personlig, men som læser får man ikke meget at vide om Karen Blixen rent privat. Fx bliver hendes mand Bror Blixen kun nævnt to gange i hele bogen. I bogklubben talte vi om det, at bogen er så personlig uden at være privat. Rikke har set filmen "Out of Africa", og filmen er meget mere privat og fortæller en stor kærlighedshistorie om Karen Blixen og Denys Finch Hatton, som man slet ikke får fortalt i bogen, hvor det er dybt og nært venskab, som beskrives mellem de to.

Karen Blixen fortæller meget om de forskellige nationaliteter af afrikanerne, indere og andre, som hun har ansat eller boende på farmen. Her er det tydeligt at bogen skrevet for over 50 år siden, da afrikanerne er omtalt om negere, og Karen fortæller meget om de forskelle hun oplever på de forskellige racer. Og en sådan ordlyd finder man sjældent i en bog skrevet i dag. Blixen's observationer er måske ikke politisk korrekte efter dagens standarder, men vi fandt dem alle uhyre interessante og meget lærerige at læse.

Efter hvert bogklubsmøde giver vi bogen stjerner. I det næste stykke vil I læsere kunne læse stjernerne fra hvert enkelt bogklubsmedlem der fik læst bogen færdig + en lille tekst om grundlaget for valget af stjerner.


Rikke 



Jeg havde glædet mig meget til at læse Den afrikanske farm, men den skuffede mig. De første 3 kapitler var meget lange at komme igennem og jeg havde egentlig regnet med en langt mere personlig bog. Den sidste del af bogen var dog rigtig god, så derfor ender jeg på 3 stjerner.


Kathrine 

Jeg havde også glædet mig til at læse Den afrikanske farm og den skuffede mig bestemt ikke. Fra første side var jeg grebet og kunne knap nok lægge bogen fra mig. Dog var jeg ikke fan af det 4 kapitel, hvor jeg var på vej til at opgive flere gange. Men overordnet set har det været en fantastisk læseoplevelse.


Anette

Jeg havde også glædet mig meget til at læse Den afrikanske farm. Jeg skulle lige i gang med bogen og vænne mig til Karen Blixens skrivemåde, men så blev jeg også fanget af de mange forskellige historier og oplevelser. Bogen levede fuldt op til mine forventninger, og den blev bare bedre og bedre jo længere, jeg kom i fortællingen. Jeg glæder mig til at genlæse den, når det bliver sommer og varmt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar