tirsdag den 8. februar 2011

Boganmeldelse: Leif Davidsen: Den russiske sangerinde

Som skrevet i opsamlingsindlægget om januars udfordring vil vi hver især komme med en lille anmeldelse af den bog vi har læst.

Min første tanke var at læse en krimi af Jan Guillou til januars krimitema, da jeg synes, hans serie om Arn er rigtig god, og derfor ville jeg gerne prøve en af hans krimier også. Men en dag fik jeg øje på Den russiske triologi af Leif Davidsen i min bogreol. Den har stået urørt i mange år, og nu var det da et oplagt tidspunkt at genlæse en af romanerne i triologien.

Jeg valgte at læse den første bog i triologien, som er Den russiske sangerinde. Bogen foregår i Moskva i slut-firserne i perioden, hvor Gorbatjov kommer til magten. Handlingen er centereret omkring den danske ambassade i Moskva og hovedpersonen er ambassademedarbejderen Jack Andersen. En dansk kvindelig medarbejder findes død sammen med en russisk kvinde, og dette bliver starten på Jack's nærmere undersøgelser af, hvad der egentligt skete med den danske kvinde, og gennem dette møder han den russsiske sangerinde.

Jeg synes bogen var uhyre spændende, egentlig ikke så meget på grund af spændingsplottet, men meget mere beskrivelserne af livet i Moskva, livet på ambadsaden og hele den politiske situation mellem øst- og vestblokken. Det var de elementer, der gjorde bogen rigtig interessant for mig at læse.

Alt i alt var det en uhyre spændende bog, og især spændende med det historiske aspekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar