tirsdag den 25. oktober 2011

Jane Austen: Pride and Prejudice

Ligesom Anette læste jeg også Pride and Prejudice til September måneds udfordring. Jeg har længe haft i tankerne at jeg gerne vil læse bogen - min yndlingsbog - på originalsproget. Siden vi fandt på årets bogudfordring har jeg haft denne bog i tankerne - så valget var egentlig ret nemt.

Bogen om Bennet-døtrenes vej mod kærlighed og ægteskab - eller ihvertfald til ægteskab - har jeg efterhånden læst forfra og bagfra flere gange på dansk, ligesom BBC-serien er blevet set alt for mange gange (og set filmen fra 2006 1,5 gang - men det taler vi ikke om!), så en anbefaling af bogen er vel ikke på helt fair vilkår. Jeg elsker historien fra nu af og til...altid. Men at læse den på engelsk var en fantastisk oplevelse. Sproget var ikke nemt, men det gav helt sikkert nogle facetter til hele historien, som jeg ikke har opdaget igennem den danske udgave. Men det er med at holde tungen lige i munden - det er trods alt engelsk litteratur fra 1800-tallet - og jeg har prøvet det, der var nemmere ;)

Så medmindre du er skrap til engelsk, så tag den danske version i første omgang - og så vælg den engelske senere, hvis du falder for historien. ;)

Bogen er jo en klassiker, hvilket ikke i sig selv er et argument for at læse den, men hvis man skal læse én klassiker i hele sit liv - så læs Pride and Prejudice. Det er en fin og smuk historie om kærlighed i flere former - både den ved første blik og den, hvor man først skal lære hinanden at kende før den blomstre. Og om den fornuftige og om den tvungne. Og så også om den, der måske en gang var fornuftig - men nu bare er helt skæv og lidt forkert.
Den giver oveni et fint billede af datidens England - ihvertfald i den højere klasser. Det skildres både med varme og med humor - som Jane Austen er kendt som.

Som sagt læste Anette samme bog i september. Læs hendes anmeldelse her. Kathrine læste desuden bogen på dansk i foråret - læs hendes anmeldelse her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar