torsdag den 28. juli 2011

Herdis Møllehave: Le

For et års tid siden læste jeg en boganmeldelse af en af Herdis Møllehaves bøger på en blog, og den gjorde mig nysgerrig efter at læse noget af Herdis Møllehave. Jeg købte bogen Le på et loppemarked sidste efterår, og nu har jeg fået læst bogen.


Bogen handler om den 30-årige Le, der forsøger at finde sin plads i livet. Hun er alenemor, hun underviser på et seminarium og leder efter den store kærlighed. I første kapitel i bogen får man at vide, at Le har psykiske problemer, og hun begår selvmord. Gennem bogen forsøger Le at finde ud af, hvorfor hun håndtere kærligheden, som hun gør, og hun deltager aktivt i samfundsdebatten om de to køn gennem kronikker og foredrag.

Bogen foregår sidst i 1970'erne, og det sætter sit præg på bogen. Bag på bogen skriver Herdis Møllehave at bogen ikke skal ses som et indlæg i debatten om kvinder, men at hun håber, at bogen vil være en del af den debat om mænd, der så småt var ved at starte på det tidspunkt.

Gennem Le's kronikker og foredrag får man også et indblik i den debat, der var tilbage i 1970'erne, og det var meget interessant at læse.

Jeg synes, bogen til tider var hård at komme igennem rent psykisk. Jeg var ret sur på Le flere gange gennem bogen, da jeg synes, hun ikke var god ved sig selv. Det var også hårdt at følge Le's sidste tid, hvor hun bliver dårligere og dårligere.

Jeg vil bestemt anbefale jer at læse bogen, da den er uhyre interessant.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar