tirsdag den 26. april 2011

Kirsten Thorup: Førkrigstid

Nu er det blevet min tur til at fortælle lidt mere om en af de bøger, jeg læste til marts måneds udfordring, som jo var danske kvindelige forfattere. Jeg har lavet mig en lille privat udfordring om at læse bøger af danske forfattere, så marts-udfordringen faldt i min smag. I min bogreol stod der flere ulæste bøger skrevet af danske kvindelige forfattere, og mit valg faldt på Kirsten Thorups Førkrigstid.

Jeg kendte intet til bogen på forhånd, så jeg var helt uden forventninger og forhåbeninger til bogen. Bogen foregår i en lille stationsby på Fyn i årene op til 2. Verdenskrig. Hovedpersonen er Dinna, der er gift med Sigurd der har en butik, der sælger mangt og meget godt. Dinna og Sigurd har to sønner samt en tjenestepige, Maja.

Dinna får pludselig en mistanke om, at Maja og Sigurd har en affære, og pludselig det bliver svært at leve sammen med Maja. Maja bliver fyret, men hun bliver ved med at komme i hjemmet, og Dinna føler et stort ansvar for at Maja får et godt liv og bliver godt gift.

Jeg blev enormt fanget af bogen og af Dinna's mange fortællinger og små oplevelser fra sin hverdag med mand, børn, kaffesaleberas med nabokonerne, broderen og hans utålelige kone, krigen der nærmer og alle Dinnas håb og drømme for fremtiden.

Bogen er skrevet på en god måde, hvor handlingen bare flyder afsted, og selv om at visse af hændelserne er ret voldsomme, så bliver det skrevet på en sådan hverdagsmåde, at det føles helt naturligt og uden sensationer. Og havde min farmor været 15 år ældre, kunne jeg sagtens sætte hende ind i rollen som Dinna.

Jeg kom til at tænke på Helle Helle's Rødby-Puttgarden, da jeg læste bogen. Jeg synes, de to bøger er skrevet lidt på samme måde med den der lange beskrivelse af hverdagen. Der sker dog lidt mere i Førkrigstiden. Men der er stadig tid og rum til masser af eftertænksomhed og til at lære Dinna at kende, som jeg også gjorde med søsterne i Rødby-Puttgarden. Alt i alt var Førkrigstid en rigtig god læseoplevelse, som jeg nød i fulde drag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar