tirsdag den 19. april 2011

Inger Wolf - Sort Sensommer

Som lovet i opsamlingsindlægget for marts måned, så anmeldervi hver især vores bogudfordringsbog. For mit vedkommende gælder det SortSensommer af Inger Wolf. Valget af denne bog har to begrundelser udover at deter en kvindelig dansk forfatter – den har længe stået og ventet på at blivelæst i min bogreol + jeg havde brug for ”nem” læsning for at få hul på minlæselyst, der desværre var begyndt at lide under at jeg følte jeg pligtlæste enmasse. Med nem læsning mener jeg at krimier efterhånden er en meget velkendtgenre for mig og noget jeg hiver frem når jeg skal slappe helt af.

Et kvindelig bliver fundet i en århusiansk skov og så gårjagten ind på morderen. Igennem efterforskningen kommer man forbi studiemiljøet på ÅrhusUniversitet, en religiøs sekt, et internationalt forskermiljø m.v. Om morderener overraskende ved jeg nu ikke – men mulighederne er mange og der var flerejeg umiddelbart ville have peget ud som morder, mens andre der kommer ipolitiets søgelys nærmest virker som om de bliver plantet af forfatteren derfor at bogens efterforskning ikke bliver for ensidig.

Sort Sensommer er et meget fint eksempel på den nordiskekrimitradition, der har vokset frem de sidste 10 år, dog med det lille twist atInger Wolf har valgt at satse på både en kvindelig og en mandlig hovedperson.Begge med personlige issues, som læseren får et indblik i. Det kommer dog tilat halte lidt, da hun ikke beskæftiger sig sideløbende med de to personer, men istedet vælger at fokusere på den mandlige hovedperson, Daniel Trokic, og hans tanker i førstedel af bogen, og i sidste halvdel vælger et fokus på den kvindeligehovedperson, Lisa Kornelius. Med fokusskiftet til Lisa Kornelius forsvinder også læserens adgang til Daniel Trokics, hvilket egentlig undrer en, når man har fulgt ham indtil da. Forfatteren burde efter min mening have valgtat fokusere på enten den ene eller anden hovedperson eller have kørt detsideløbende med hinanden. Om det kommer til at fungere i de følgende bøger, somallerede er på markedet ved jeg ikke – men måske ved vores læsere det?



1 kommentar:

  1. Inger Wolfs øvrige bøger i serien (der er fire, jeg har læst de tre første) er glimrende, letlæst underholdning. Og ren lystlæsning.

    SvarSlet