onsdag den 29. september 2010

Min bogverden

I serien "Min bogverden" kommer vi rundt til forskellige bogelskere, som vil fortælle om deres forhold til bøger. I denne uge er det bogklubbens medlemmer som fortæller om deres bogverden, og i dag er turen kommet til Kathrine


Reol3


Når man træder ind på mit lille kollegieværelse er der vidst ikke den store tvivl - bøger betyder rigtig meget for mig. Min reol er det største møbel på værelset og den er fyldt til bristepunktet. Billedet af reolen er en smule gammelt, men min reol er lige nu dækket af et lille projekt jeg har gang i. Sådan har det altid været, bøger har haft en meget central placering i mit hjem og mit liv. Jeg har altid elsket at bruge mange timer i boghandlen med at tjekke nye bøger ud, min ønskeseddel består altid af omkring 40 bogtitler og jeg har sågar overvejet at læse bibliotekar udelukkende fordi så kunne jeg være tæt på bøgerne konstant.

Sådan blev det dog ikke. Men selvom jeg på studiefronten valgte en anden retning - så har jeg bestemt ikke mistet interessen for bøgerne. Tværtimod. Jeg er bare kommet til at nyde endnu mere når jeg havde tid til at læse en bog. Sætte mig i det perfekte læsehjørne med benene oppe og bare forsvinde ind i en seriøst spændende verden.


Hvordan jeg har fået denne store interesse for bøger er mig lidt uvis. Jeg er nemlig ikke opvokset i et hjem hvor der bliver læst sindsygt meget, jeg havde dog en mormor og farfar som læste rigtig meget. Jeg har heller ikke haft veninder op igennem skoletiden og gymnasietiden som har læst super meget. Alligevel har jeg ligeså længe jeg husker pløjet den ene bog igennem efter den anden. Jeg har haft svært ved at finde bøger på skolebiblioteket som jeg ikke allerede havde læst osv.

Faktisk var det jsom eg hadede allermest i skolen når vi skulle læse romaner - I ved på den der måde, hvor man skulle læse et kap. til hver dansk time og så skulle det diskuteres. Seriøst hvem kan nøjes med at læse et kap. af gangen? Jeg havde altid læst bøgen indenfor den første uge og så fik jeg skæld ud når jeg 2 måneder efter ikke kunne huske alle detaljerne. Uf hvor jeg hadede det.

Jeg synes selv jeg har en ret bred smag indenfor bøger. Jeg kan lide det meste og så længe bogen på den ene eller anden måde rør mig, så er jeg glad og tilfreds. Altså historien skal også være god, men en bog som kan få mig til at grine, til at græde, til at heppe og til at blive sur - og hvor jeg kan ikke vente med at læse hvad der står på næste side. Ja, det er for mig en super bog. Så rimelig lette krav, ik?!

Nogle af mine ultimativ favoritter er dog de følgende

Det lille hus på prærien husker jeg fra mine ungdomsår. Jeg sad ofte oppe hele natten for at læse i dem fordi de var så gode. Jeg har netop genlæst dem og jeg blev bestemt ikke skuffet.


Marklund var den første krimi serie jeg nogensinde læste (og langtfra den sidste) og den vil nok altid stå for mig som værende den bedste serie. Netop fordi jeg ikke havde noget at sammenligne den med har jeg ikke siddet og sammenlignet da jeg læste - nu bliver alle femikrimier sammenlignet med Marklund :P

Jordenssøjler er uden sammenligning den bedste bog ever. Lidt hård at komme igang med, men så var hver side altså bare en stor forelskelse bagefter. De næste mange bøger jeg læste kunne slet ikke leve op til den glæde jeg oplevede da jeg læste den her.

Drageløberen er en af de mest spændende og interessante bøger jeg har læst indenfor de sidste par år. Den kom virkelig ind under huden og jeg kan stadig huske diverse scener fra bogen meget tydeligt. Den er bestemt værd at læse.

Derudover må jeg også nævne Undtagelsen. Fantastisk bog. Den er næsten altid udlånt fordi jeg tvinger mine bekendte til at læse den og bagefter skal vi så diskutere den. De fleste er enige med mig, den er fantastisk. Faktisk har jeg også tvunget bogklubben til at læse den.

Jeg har mange flere favoritter, men altså indlægget skal jo ikke bare være en lang opremsning af forskellige bogtitler - det bliver nok lidt for kedeligt!

Da jeg for næsten 3 år siden sagde ja til at være med i bogklubben, gjorde jeg det udelukkende fordi jeg gerne ville læse lidt mere varieret og syntes det kunne være spændende at diskutere bøger med andre end mig selv. Begge forventninger er blevet mere end indfriet, jeg har læst bøger som jeg aldrig ellers ville have læste - nogen var ligeså slemme som forventet mens andre har fået mig omvendt. Et godt eksempel på en omvendelse var Åsne Seierstad: Hundrede og en dag. Nøj jeg havde det første mange sider i den bog, men pludselig ændrede det sig - og jeg har sidenhen helt frivilligt læst endnu mere Åsne Seierstad. Det var nok ikke sket hvis det ikke var for bogklubben.

At skulle vælge en bogklubsbog som har været den bedste er ret svært. Jeg har ret mange favoritter - hmm fornemmer I også, at jeg har svært ved at fatte mig i korthed?!

Her er nogle af favoritterne - det er ikke udelukkende fordi det har været en kæmpe læse oplevelse, men bestemt også fordi vi bagefter har kunne have nogle spændende diskussioner. Det er jo egentlig det bogklubben handler om for mig; diskussionerne


Øhm det er altså ikke bevidst at jeg har valgt en masse feministiske bøger. Men det viser nok ret godt hvad et af mine store interesse områder er.


Jeg er faktisk ret glad for, at det snart er efterår. For jeg synes altså efterår og vinter afterne er de bedste at læse i. Bare sidde derhjemme med stearinlysene tændt og så en god bog foran sig. Det elsker jeg. Nogle af de bøger jeg planlægger at læse indenfor de næste par måneder er disse - det kan dog hurtigt ændre sig. Jeg kan jo falde over noget mere spændende på et af mine besøg hos boghandleren.


Til slut vil jeg bare lige vise jer, hvad jeg har gang i at læse lige nu - så kan I også få en ide om hvilke anmeldelser I i fremtiden kan få fornøjelsen af at læse

Jeg håber at I klarede jer igennem hele indlægget. At forfatte mig i korthed er ikke en egenskab jeg ejer når det kommer til bøger.

1 kommentar: