mandag den 27. september 2010

Min bogverden

serien "Min bogverden" kommer vi rundt til forskellige bogelskere, som vil fortælle om deres forhold til bøger. I denne uge er det bogklubbens medlemmer som fortæller om deres bogverden, og idag er turen kommet til Anette.


Bøger har fulgt mig hele mit liv. Mine forældre læste højt for mig, da jeg var lille, og fra jeg selv kunne læse var jeg en flittig gæst på skolebiblioteket, og jeg læste mangt og meget.

Jeg har altid været meget begejstret for historiske fortællinger, lige fra "Det lille hus på prærien" til "Jordens søjler" over historier om Jordens første folk som fx indianere og andre naturfolk. Jeg er meget glad for at læse bøger, hvor jeg både får noget historisk input og får fortalt en god historie. 

En god bog for mig er en bog, der er skrevet i et godt og levende sprog, så jeg kan have en lille film kørende på nethinden. Bogen skal også fange mig, og nærmest hive mig med ind i historien. Det er umuligt for mig kun at vælge en bog, som min yndlingsbog, da jeg har læst mange utroligt gode bøger. Men bøger som Jordens søjler og Uendelige verden faldt lige i min smag, der var masser af underholdning, det historiske aspekt, også er bøgerne velskrevne. 

Jeg valgte at komme med i bogklubben af to grunde: Dels for at have nogen at tale med bøger om, og dels for at blive udfordret til at læse noget helt andet, end det jeg plejer at læse. Og særligt delen med at blive udfordret er i den gang blevet opfyldt. Jeg er virkelig blevet udfordret, og det er jeg meget glad for. Det er virkelig godt, at jeg bliver tvunget til at læse noget helt andet end normalt.


Af de mange bøger, som vi har læst i bogklubben, er "Under en strålende sol" af Khaled Hosseini en af mine farvorietter. Det var en bog, der gjorde et stort indtryk på mig med dens grumme og barske historie. 

Mit yndlingslæsested er i min sofa, hvor jeg kan sidde i mange timer med et tæppe over benene og en kop te i hånden, mens jeg er langt væk i bøgernes vidunderlige verden. 

Mit yndlingslæsehjørne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar