torsdag den 15. december 2011

Kaspar Colling Nielsen: Mount København




Min lyst til at læse Mount København af Kaspar Colling Nielsen startede allerede sidste år til en litteraturquiz og så var den i overvejelsene til februars bogudfordring, læs en novellesamling. Men det var først da Rikke skrev sin anmeldelse af den, at jeg besluttede nu skulle det være.

Bogens 17 noveller foregår allesammen omkring Mount København. Et kunstigt bjerg som Danmarks regering har besluttet at bygge. Bjerget har en størrelse på 3500 højde meter, en omkreds på 55 km. og en samlet overfladestørrelse på størrelse med Bornholm. Bjerget er bygget over en 200 årig periode, og er verdens største kunstige bjerg.

Novellesamlingen er bygget op på den måde, at der i mellem novellerne er skrevet en kort tekst om bjerget. På den måde får man løbende mere og mere viden om bjerget. Hvilke konsekvenser bjerget har for Danmarks økonomi, branding, demografi, natur osv.. Novellerne handler så om de forskellige ting, men foregår ikke absolut på Mount København. Mange foregår faktisk langt derfra, men har alligevel en forbindelse til bjerget. 

Novellerne er efter min mening meget mystiske og jeg sad ofte og tænkte "What" når jeg var færdig med en. Men de var allesammen meget gode og velskrevne og ikke mindst fantasifulde. Grunden til at jeg nok står lidt af, er at novellerne netop er så fantasifulde og derfor langt ude. Jeg har meget svært ved helt at følge det hele, og sidder og tænker "Øh det der kan jo ikke lade sig gøre".

Jeg er dog stadig meget imponeret over det univers som Kaspar Colling Nielsen får opbygget og måden hvor bjerget løbende bliver beskrevet gør, at jeg sidder og virkelig kan forestille mig hvordan sådan et bjerg på Avedøreholme ville se ud.  

Så på trods af de lidt langt ude noveller vil jeg stadig anbefale folk at læse den. For den er slet slet ikke dårlig, den er bare så anderledes end det jeg normalt læser. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar