fredag den 30. september 2011

Opsamlingsindlæg september

Nu er det blevet tid til at samle op på september måneds bogudfordring, hvor vi skulle læse en bog på orginalsproget - ikke dansk.I bogklubben valgte vi alle at læse noget på engelsk.

Anette:
Jeg læste Pride and Prejudice af Jane Austen til udfordringen. Bogen er god og underholdende. Rent sprogligt er bogen i den sværere ende af, hvad jeg normalt læser på engelsk. Jeg skulle være vågen, da jeg læste bogen, men så var det også en rigtig god oplevelse at få de rappe replikker serveret på engelsk fremfor en dansk oversættelse.

Rikke:
Jeg havde jo en ambition om at få læst Harry Potter serien hen over sommerferien. Det gik ikke så godt, så jeg har valgt at genlæse Harry Potter og hemmelighedernes kammer, men på engelsk. Så har jeg da fået læst de første to bøger i serien. Jeg syntes det er sjovt at læse bøgerne på engelsk, da nogen navne desværre er blevet lidt kedeligere i den danske oversættelse.

Mona:
Jeg har også læst Pride and Prejudice af Jane Austen. Det har været min plan hele året, da det er min favoritbog, men som jeg stadig manglede at læse på originalsprog. Det var en fornøjelse at læse bogen på engelsk - selvom det ikke altid var helt nemt. Det var nok en fordel at jeg både har læst bogen på dansk og har set BBC-serien MANGE gange og derfor kendte handlingen, samt sproget fra BBC-serien, der lægger sig meget tæt op ad bogen.

Kathrine:
Jeg har ligesom Rikke kastet mig over Harry Potter. Det var egentlig ikke helt min plan, men da jeg ikke rigtigt kunne komme igang med mit første valg, besluttede jeg at det var på tide med et gensyn med Harry. Jeg kom helt igennem den første bog, Harry Potter and the philosopher´s stone, og er pt. godt i gang med anden bog i serien. Det er bestemt et glædeligt gensyn og det er faktisk første gang jeg læser serien på engelsk. Hvilket vidst var det jeg skulle have startet med.

Hvad har I læst her i september måned? Meld gerne tilbage senest den 10. oktober så bliver jered tællere opdateret efterfølgende.

16 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Jeg tog et af de nemmere sprog for mig og læste den fantastisk gode norske "Kompani Orheim" af Tore Renberg. Og det gik jo faktisk let, da først jeg slappede lidt af, selvom det ikke var alle ord, som jeg kendte.
    Se hvad jeg syntes om bogen (klar anbefaling) på:
    http://bogbrokken.blogspot.com/2011/09/tore-renberg-kompani-orheim-2005.html

    SvarSlet
  3. Jeg har læst Of Mice And Men af John Steinbeck, og den var meget god, jeg har kun positive ord om den, og vil virkelig anbefale alle, der ikke har læst den, til at gøre det. Jeg skal igang med East of Eden nu:) jeg læser normalt på engelsk, så det var ikke helt nyt for mig.

    SvarSlet
  4. Jeg har haft gang i "The New York Trilogy" af Paul Auster. Det er det første jeg har læst af ham, og jeg er imponeret :-)

    SvarSlet
  5. Jeg kastede mig over det norske sprog og læste 'Volvo Lastvagnar' af Erlend Loe: http://denlillebogblog.blogspot.com/2011/09/volvo-lastvagnar.html

    Kan anbefales :-)

    SvarSlet
  6. Jeg valgte en lidt doven løsning på udfordringen, idet jeg blot læste et par bøger fra bogreolen, som jeg alligevel havde planer om at læse. Det blev til: "A Dance with Dragons" af George R. R. Martin, som er den foreløbigt sidste bog i serien "A Song of Ice and Fire". Jeg kan kun på det varmeste anbefale denne serie, hvis man er glad for fantasy-genren. Derudover læste jeg "Need", "Captivate" og "Entice" af Carrie Jones. Det er en serie indenfor den store kategori af urban fantasy i highschool-setting. Det kan på ingen måde betegnes som stor litteratur, men jeg var ganske godt underholdt :-)

    Mvh Anna

    SvarSlet
  7. Jeg har læst Vampire diaries nummer 6. Er stolthed og fordom på dansk egentlig hver at læse, altså er det en i ville anbefale? :-)

    SvarSlet
  8. Caroline: Jeg vil anbefale Stolthed og Fordom fra nu og til altid. Også på dansk. Det er min ynglingsbog. Anette og jeg vil begge anmelde bogen (ganske vist den engelske udgave) i løbet af måneden. :)
    Og når vi nu er ved det - så se BBC-serien frem for filmen med Kiera Knigtley! ;)

    SvarSlet
  9. Da jeg læser så meget engelsk, valgte jeg at læse på svensk for at udfordre mig selv lidt.

    Jeg læste Åsa Larssons "Till dess din vrede upphör" - den fjerde krimi om anklageren Rebecka Martinsson. Lidt mørk (som altid), men virkelig god.

    http://djskrimiblog.wordpress.com/2011/09/02/asa-larsson-till-dess-din-vrede-upphor-2008/

    SvarSlet
  10. Jeg besluttede at det var lidt snyd at læse en bog på engelsk når man bor i England, så jeg læste "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" af Jonas Jonasson.

    Det var så også en lidt let løsning, da jeg i årevis har købt stakke af billigbøger i Sverige når jeg har muligheden, men det tæller vel stadig.

    SvarSlet
  11. Jeg læste One day af D. Nicholls - virkelig fin kærlighedshistorie.

    SvarSlet
  12. Jeg har læst den nye Arne Dahl, "Viskleken" på svensk - oh fryd, læs mine begejstrede ord på min blog: http://boegerneslabyrint.wordpress.com/2011/10/04/viskleken-af-arne-dahl/
    Jeg har også læst "Caribou Island" af David Vann på engelsk, men har ikke anmeldt den endnu. Fremragende - men grum - bog
    vh Marit

    SvarSlet
  13. Jeg læste The Corrections af Jonathan Franzen.

    SvarSlet
  14. Undskyld min sene opdatering, men jeg har haft store problemer med at kommentere (så jeg håber ikke i har fået postkassen fyldt fra min side!)

    I september har jeg i forbindelse med udfordringen læst HUNDRAÅRINGEN SOM KLEV UT GENOM FÖNSTRET OCH FÖRSVANN af Jonas Jonasson, DEN FARLIGA LEKEN af Mari Jungstedt og EAT, LOVE, PRAY af Elizabeth Gilbert. Det var alle gode bøger og jeg fandt ud af, at det er en stor fornøjelse at læse på svensk. =)

    SvarSlet
  15. Jeg fik læst Camilla lackberg fyrvaktaren på svensk:)

    SvarSlet
  16. Hejsa!

    Jeg kan se, at min tæller ikke er blevet opdateret, da jeg havde nogle problemer med kommentarfunktionen og i stedet sendte en mail.

    Men jeg nåede septembers udfordring med indtil flere bøger - ikke mindst Freedom af Franzen :-)

    SvarSlet